Bilderberg Kasteel Vaalsbroek: Een stukje buitenland in het binnenland | Conference Matters
Kasteel Vaalsbroek

Bilderberg Kasteel Vaalsbroek: Een stukje buitenland in het binnenland

La douce France. Leven als God in Frankrijk. Dat gevoel van alles mag en niks moet, alleen maar genieten van schilderachtige dorpjes, glooiende landschappen, romantische terrasjes, weelderige châteaux, kaas, wijn en een vleugje ‘élégance’. Wie kent het niet? Dat gevoel is gelukkig ook binnen onze landsgrenzen te vinden. En hoe! Neem Bilderberg Kasteel Vaalsbroek in Vaals. Of je er nu logeert, vergadert, dineert of confereert; iedereen voelt zich hier de koning te rijk.

Dit jaar bestaat Kasteel Vaalsbroek 600 jaar. Alle reden om feest te vieren. Er stond dan ook van alles op de planning. Maar ja, corona. “Het jaar 2020 zou inderdaad in het teken staan van allerlei feestelijkheden”, vertelt General Manager MaryLoes Baur.

“We hadden mooie jubileumaanbiedingen en vergaderarrangementen samengesteld, er zou een unieke fototentoonstelling te zien zijn, we hadden een feestweek ingepland met als klap op de vuurpijl een grand diner met hooggeplaatste personen uit de provincie… We hadden van alles bedacht, maar hebben bijna niets kunnen uitrollen.”

“Dat doet pijn, maar we gaan niet bij de pakken neerzitten. We schuiven de feestelijkheden gewoon door naar volgend jaar. Dan vieren we dat Kasteel Vaalsbroek 601 jaar bestaat!”

De naam Vaalsbroek

Kasteel Vaalsbroek kent een lange historie; de oudste vermelding van het kasteel dateert uit het jaar 1420. De naam Vaalsbroek is afgeleid van de woorden ‘Vallis’ wat dal betekent en ‘Bruch’ wat moeras betekent. In de oude akten zijn verschillende naamsaanduidingen voor het landgoed teruggevonden, zoals Hoff zu Brioch, Voigstbrioch, Vealsbrouch en Vaelsbrioch.

Uit de recentere geschiedenis blijkt dat het landgoed van 1902 tot 1944 in handen was van de familie Mosel. Tijdens de bevrijding van Vaalsbroek, in oktober 1944, is het gebouw voor een groot deel vernield.

Na de oorlog werd het kasteel gerechtelijk in beslag genomen (van de Duitsers), waarna het in eigendom kwam van de Staatsmijnen die het kasteel ombouwden tot een opleidingsinstituut voor mijnwerkers. Later gingen de Staatsmijnen over in de Koninklijke DSM (Dutch State Mines), inmiddels een groot concern op het gebied van chemie- en biotechnologie.

DSM liet het kasteel van 1975 tot 1980 prachtig restaureren en ombouwen tot hotel en conferentieoord met 50 kamers en 22 zalen.

Privé conferentiecentrum

“Kasteel Vaalsbroek werd door DSM gebruikt als privé conferentiecentrum”, vertelt Mariëlle Haenen, Director of Conference Services bij Bilderberg Kasteel Vaalsbroek. “Er werden trainingen en opleidingen aan medewerkers uit de hele wereld gegeven. Die bloedband is door de jaren gebleven. Nog altijd komen hier regelmatig oud-DSM-ers die ons enthousiast vertellen over de tijd dat ze hier trainingen hebben gevolgd. Heel bijzonder.”

In 1999 werd het landgoed overgenomen door het Amerikaanse hotellabel Dolce International. Dolce heeft het hotel uitgebreid met een extra vleugel, gebouwd in dezelfde stijl, alsof het altijd zo is geweest. In deze vleugel, die in 2000 werd geopend, werden 80 kamers, 2 zalen en een luxe wellness center gerealiseerd.

Kasteelboerderij en watermolen

Kasteel Vaalsbroek bestaat behalve uit het kasteel – met een prachtige oprijlaan en karakteristieke binnenplaats – uit 18 hectare park in landschapsstijl. Bij het kasteel ligt een kasteelboerderij met een watermolen, de Vaalsbroekermolen. De molen wordt bediend door water uit de naastgelegen molenvijver, die op zijn beurt wordt gevoed door de Zieversbeek, een klein beekje dat door het landgoed kabbelt.

In 2007 werd kasteel Vaalsbroek toegevoegd aan het portfolio van Bilderberg Hotels. “Het hotel was in uitstekende staat”, aldus MaryLoes. “En dat is het nog steeds. Zeker sinds we vorig jaar het wellness gedeelte gerenoveerd hebben, is het weer helemaal up to date. Voor ons gevoel is ons product nu compleet. We hebben alles wat we maar kunnen wensen om succesvolle en onvergetelijke congressen, evenementen en bruiloften te verzorgen en onze gasten in de watten te leggen.”

Weg van de hectiek

Terugkijkend kunnen MaryLoes en Mariëlle nog steeds enorm genieten van de evenementen die ze hebben gehost. “We hebben zoveel mooie bedrijfsevents gehad”, glimlacht Mariëlle die al 21 jaar op het kasteel werkt. “Onze locatie is met name ideaal voor meerdaagse groepen. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld een personeelsevenement van een groot internationaal accountancybedrijf gehad. Ze kozen voor Kasteel Vaalsbroek om echt even weg te zijn van de hectiek van alledag. Je even helemaal afzonderen, dat kan hier natuurlijk uitstekend met 130 hotelkamers, 24 zalen en alle andere ruimtes en tuinen.”

De get-together duurde zes dagen en was onder andere gericht op de ‘joiners’, de nieuwe werknemers, die helemaal ondergedompeld werden in de bedrijfscultuur. Mariëlle: “Het mooie was dat we vanaf het begin samen met de opdrachtgever optrokken om een gevarieerd programma samen te stellen, waarbij alles erop was gericht om de geformuleerde doelstellingen te halen. Zo’n experience begint al op het moment dat de gasten de oprijlaan opkomen. Maar ook de historie van het pand, de grandeur, de gastvrijheid, de prachtige omgeving, de culinaire verrassingen, de kennisuitwisseling, de buitenactiviteiten, alles helpt mee om het thema te versterken.”

“Als alles aan zo’n evenement klopt… ja, dat is gewoon magisch. Na deze week reserveerde de opdrachtgever gelijk voor dit jaar, dat zegt genoeg. Helaas kon het niet doorgaan, maar volgend jaar komen ze zeker terug.”

Internationale gezelschappen

MaryLoes wijst erop dat Kasteel Vaalsbroek ook zo’n zestig keer per jaar het decor vormt voor de mooiste bruiloften. “Vrijwel elk weekend staat in het teken van een huwelijksfeest. De setting is echt perfect voor een romantische bruiloft en het is bovendien fijn dat de gasten kunnen blijven slapen. Daarbij is onze ligging, bij het drielandenpunt, natuurlijk ideaal. Ook wat dat betreft is Kasteel Vaalsbroek ‘een stukje buitenland in het binnenland’.”

“Als je kijkt naar het gebied Brussel, Düsseldorf, Amsterdam, liggen wij ongeveer in het midden. Onze clientèle – zowel zakelijk als privé – bestaat dan ook voor een groot deel uit internationale gezelschappen. En dat draagt natuurlijk weer bij aan die unieke ‘buitenland experience’ die gasten hier beleven.”