Bilderberg neemt Nederland mee ‘Out of office’ | Conference Matters

Bilderberg neemt Nederland mee ‘Out of office’

Een teamuitje, een managementsessie of een strategiedag; bijna ieder bedrijf organiseert wel een paar keer per jaar een bijeenkomst buiten de deur. Dat de keuze van de locatie daarbij belangrijk is, begrijpen veel organisatoren van deze meetings wel. Ligging, service, faciliteiten en investering spelen vaak een belangrijke rol. Maar de inspiratie die de locatie kan bieden – zo stelt hotelgroep Bilderberg – is misschien nog wel de belangrijkste factor voor een succesvolle bijeenkomst. In een nieuwe campagne genaamd #outofoffice prikkelt de hotelgroep bedrijven om ‘naar buiten te gaan’. We stelden 6 vragen aan commercieel directeur Arlette Gilbert.
 

#outofoffice?

‘Wij geloven dat bijzondere omgevingen het beste in je naar boven kan brengen.’, begint commercieel directeur Arlette Gilbert haar verhaal. ‘Een andere omgeving kan je inspireren om vaste patronen te doorbreken, nieuwe oplossingen te bedenken of beter samen te gaan werken. Wil je dus als mens, als team of als organisatie verder komen, dan is het goed om je te realiseren dat soms de dingen die goed zijn voor je bedrijf juist buiten de muren van je bedrijf gebeuren. Door out of office te gaan dus! Met deze boodschap willen we mensen bewuster maken van het positieve effect van ‘buiten de deur inspiratie opdoen’.
 

Is de locatie daarbij belangrijk?

‘Zeker, maar alleen besluiten ‘we gaan een dag samenkomen’ is niet genoeg. De keuze van de plek is van grote invloed op de uitkomst van de bijeenkomst, veel meer dan mensen denken. Natuurlijk moet je bij de keuze voor je locatie kijken naar ligging, faciliteiten, kwaliteit van eten en de mate van service. Maar uiteindelijk zijn dit randvoorwaarden. Belangrijker is het om te bedenken: wat voegt de locatie toe aan mijn bijeenkomst? Biedt het me inspiratie, past het bij wat ik over wil brengen? Ga voor een locatie die het doel van je meeting begrijpt en daar goed op in kan spelen.’

 

Op welke wijze doet Bilderberg dit?

‘Onze eerste vraag is altijd: wat is het doel van de bijeenkomst? Wat wil je dat je deelnemers ervaren, leren of daarna gaan doen? Wanneer we dit weten, kunnen we de juiste locatie adviseren, een passend scenario voorstellen en bijzondere momenten creëren. Wil je bijvoorbeeld inspiratie opdoen of brainstormen over nieuwe plannen? Kies dan voor een locatie die je fantasie prikkelt of vaste patronen doorbreekt. Zo heeft Bilderberg Hotel ‘t Speulderbos een brainstormroom en biedt het speciale workshops om creatief denken te stimuleren. Heb je een nieuwe strategie en wil je je medewerkers daarin meenemen? Dan kan een niet-alledaagse setting juist verrassend goed werken om de boodschap meer impact te geven. Denk bijvoorbeeld aan een avond of zelfs nachtelijke bijeenkomst midden op een plek in het bos of een seminar in de vorm van een festival. En is in jouw organisatie vitaliteit van medewerkers een thema? Dan kunnen we hieraan bijdragen door ze letterlijk in beweging te krijgen. Ieder bedrijf en iedere bijeenkomst is weer anders, en daarom zijn de mogelijkheden eindeloos.’
 

Wat maakt jullie daarin bijzonder?

‘Onze Bilderbergers hebben passie voor gastheerschap en vakmanschap. Die passie en kennis laten wij graag voelen aan onze gasten. Daar ligt een grote kracht. Zo vertelt Tonny Berentsen, de chef van De Kromme Dissel, een van onze met een Michelinster bekroonde restaurants, tijdens een foodcollege hoe hij leiding geeft aan een team dat elke dag topprestaties moet leveren. We nemen gasten ook mee de keuken in, om ze te laten ervaren wat vakmanschap inhoudt en vervolgens zelf samen aan de slag te gaan. Bij Bilderberg Hotel De Keizerskroon gaan we zelfs zo ver dat teams 24 uur de leiding in ons hotel mogen overnemen – inclusief werken in de bediening en housekeeping – om hen te laten ervaren welk verschil gastvrijheid maakt en wat ervoor nodig is om het te organiseren. Daarmee beantwoorden we aan een grote vraag van bedrijven die zelf op zoek zijn naar manieren om samenwerking te verbeteren, werkplezier te vergroten en de klantervaring te verbeteren.’

Dus vanaf nu heeft werkend Nederland permanent een out of office bericht aan? ‘Haha, dat lijkt me wat te ver gaan. Maar hopelijk wel vaker. Ik geloof juist in die balans: een aantal keer per jaar de tijd nemen om stil te staan en vooruit te kijken en dit daarna weer te vertalen in concrete actie. Zo doen wij dat zelf ook. In onze hotels hebben we zo ruim 30 nieuwe meeting scenario’s ontwikkeld om inspirerende vormen van bijeenkomen aan te kunnen bieden. Natuurlijk hebben we daarnaast ook geïnvesteerd in ons fysieke product en een groot deel van onze hotelkamers, restaurants en meetingruimtes vernieuwd. Deze lijn zetten we de komende jaren voort. Ons doel is om dé plek in Nederland te worden voor inspirerende ontmoetingen en toekomstvormende bijeenkomsten.’
 

Hoe vaak ben je zelf ‘out of office’?

‘Ik ben veel onderweg dus eigenlijk maar een paar keer per week op kantoor. Ik heb daarbij het voordeel dat ik bijna dagelijks in onze hotels ben voor overleg. Waar mogelijk verruil ik dan de vergadertafel voor een wandeling in het bos. Dat geeft zoveel meer energie! In mijn vrije tijd loop ik ook veel, en daarbij ervaar ik wat de natuur en in beweging zijn met je doet. Het is voor mij dé manier om mijn hoofd leeg te maken en ruimte te geven aan nieuwe ideeën. Iedereen heeft zo zijn eigen plek waar hij of zij out of office is. Voor mij is dat op dit moment het Pieterpad, en met nog meer dan 250 km voor de boeg weet ik zeker dat de creativiteit blijft stromen.’