Congressen, NxtGenLive

‘Bleisure gaat een grotere rol spelen’

Lisa Diepstraten

Meer inclusiviteit bij besprekingen en besluitvorming is nodig om ervoor te zorgen dat de eventsector relevant blijft, meent Lisa Diepstraten, marketingcoördinator van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Voor bezoekers, maar ook richting nieuw talent. “Overal liggen de banen voor het oprapen.”

Hoe verwacht jij dat live-communicatie de komende tijd zal veranderen?

“In coronatijd zijn veel evenementen uitgesteld, geannuleerd of virtueel doorgegaan. Voor onderwerpen die echt belangrijk zijn, zullen mensen elkaar fysiek blijven opzoeken. Ik verwacht dat we in Nederland misschien iets minder congressen gaan binnenhalen dan voor corona, maar dat de kwaliteit van events daarentegen toeneemt. Voor de techsector bijvoorbeeld, maar ook mentale gezondheid, life science en health. Relevante onderwerpen die bijdragen aan de kenniseconomie van Nederland. Daarnaast denk ik dat ‘bleisure’ (business-leisure, red.) een grotere rol gaat spelen in de eventbranche. Enerzijds vanuit duurzaamheidsoogpunt, maar ook de balans tussen werk en privé is steeds belangrijker. Men vliegt niet meer voor één of twee dagen naar een verre bestemming, maar plakt daar nu ook een aantal vakantiedagen achteraan.”

Wat zou je aan de sector willen veranderen?

“Dat er meer inclusiviteit is bij besprekingen en besluitvorming. Als iets besproken wordt, zit toch vaak de top van een organisatie aan tafel – veelal wat oudere mannen. Bij sprekers zie je dat ook. Als je bijvoorbeeld iemand uit een andere branche erbij betrekt, krijg je meer spanning en benader je zaken vanuit een ander perspectief.”

Heb je daar een voorbeeld van?

“Tijdens een van onze personeelsevents hadden we voormalig Olympisch zwemmer Maarten van der Weijden uitgenodigd, die zich inzet voor kankeronderzoek. Dat heeft niets met onze branche te maken, maar zijn perspectief is heel inspirerend. Hij heeft zelf de ziekte overwonnen. Door zijn verhaal ga je heel anders nadenken.”

Welk advies zou je oudere collega’s willen meegeven?

“Oudere collega’s hebben al veel meegemaakt en hun stempel gedrukt op het werk. Maar de tijd is veranderd, er zijn nieuwe ideeën nodig, dus moet je daarvoor openstaan. En vooral niet denken in juniors en seniors, maar gewoon het gesprek aangaan en elkaar de ruimte geven. Het is super belangrijk om jongeren te blijven aantrekken. De banen liggen overal voor het oprapen momenteel en om te concurreren met andere sectoren, moeten we laten zien hoe leuk onze sector is.”

 

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief