Congressen

Bureau Zuidema en Hotel De Bilderberg creëren de ultieme trainingsbeleving

House of Influence komt tot leven

“Alles is afgestemd op het stimuleren van het leerproces zodat deelnemers een zo groot mogelijk leereffect bereiken”
 De ultieme trainingsbeleving creëren. Zo’n vijf jaar geleden begon dit idee bij Bureau Zuidema te borrelen. Dankzij de bijzondere samenwerking met Bilderberg kwam de droom tot leven. In een vleugel van Hotel De Bilderberg in Oosterbeek verrees een trainingscentrum avant la lettre: House of Influence. Aan elk detail is gedacht om de leerprestaties zo optimaal mogelijk te maken.

Lovende reacties
De House of Influence werd op 1 september in gebruik genomen en de eerste reacties zijn lovend. “Het was alsof ik in andere wereld werd ondergedompeld”, vertelt één van de deelnemers. “Een wereld die aan de ene kant comfortabel was en aan de andere kant juist prikkelde. De lesstof werd niet alleen via de hersens ‘toegediend’, maar kwam als het ware via alle zintuigen binnen. De omgeving, de omgang met de gasten, de aankleding van de ruimtes, de nachtrust, de eet- en drinkmomenten, aan alles was de grootste zorg besteed. Alles droeg eraan bij om het geleerde diep tot me door te laten dringen.”

Invloed is de rode draad
“Dat was precies wat we voor ogen hadden”, glimlacht operational manager Ingrid de Vries-Besselink van Bureau Zuidema. Bureau Zuidema is met zestig trainers één van de grotere trainingsbureaus van Nederland. “We geven verschillende soorten trainingen op het gebied van communicatie en leiderschap, waarbij ‘invloed’ de rode draad vormt. Onze missie is om iedereen, personen én bedrijven, de kracht van positieve invloed te laten ontdekken en te leren gebruiken. Omdat we geloven dat alles invloed heeft, was het des te vervelender om bij externe locaties te ervaren dat sommige dingen niet goed geregeld waren. Dingen waar wij weinig invloed op hadden. Dan was het eten weer niet lekker, dan liet de techniek het weer afweten… Dit soort onvolkomenheden doet afbreuk aan de leerervaring. Even voor de goede orde: de hotels van Bilderberg zijn hierop een positieve uitzondering. Daar is alles altijd tot in de puntjes geregeld. We hebben dan ook altijd een prima samenwerking met Bilderberg gehad. Maar ons ideaal was om ooit een eigen trainingslocatie te openen. Toen we hoorden dat de vergadervleugel van Hotel De Bilderberg vrij kwam, vielen alle puzzelstukjes op hun plek.”

De ultieme trainingsbeleving
Volgens De Vries-Besselink sluiten Bilderberg en Bureau Zuidema perfect op elkaar aan. “We hebben dezelfde normen en waarden, zijn beiden actief in de bovenkant van de markt en alleen het beste is goed genoeg.” “Inderdaad”, sluit Janneke van Beuzekom, general manager van Hotel De Bilderberg zich hierbij aan. “Na een aantal gesprekken waren we er allebei van overtuigd dat het creëren van de ultieme trainingsbeleving geen fantasie hoefde te blijven. Samen besloten we de, toch wel enigszins experimentele, plannen ten uitvoer te brengen. Eind augustus werd de verbouwing afgerond.” “Het resultaat overtreft onze verwachtingen”, aldus De Vries-Besselink. “De ruimtes zijn prachtig geworden en de techniek werkt vlekkeloos. Alles is afgestemd op het stimuleren van het leerproces met als doel de deelnemers een zo groot mogelijk leereffect te laten bereiken. De gezamenlijke ruimtes, zoals de keuken, de huiskamer en de tuin, ademen een huiselijke sfeer, zodat de gasten zich lekker op hun gemak voelen. Tijdens de trainingsdagen zorgt één van onze Zuidema-gastheren of -dames dat alles op rolletje loopt. De twaalf trainingsruimtes zijn allemaal anders ingericht, de één helemaal wit, de ander in Engels tearoom-stijl en weer een ander met veel planten en jungle-elementen. Elke ruimte heeft weer een andere invloed op de deelnemers. De plenaire zalen zijn juist clean en zakelijk gehouden om vergadersituaties optimaal te kunnen nabootsen. Verder werden de ruimtes voorzien van de meest geavanceerde technieken, zoals 360-graden camera’s en videowalls voor de praktijksimulatie.”

Opmaat naar ontdekkingen
Ook qua eten en drinken is niets aan het toeval overgelaten. “Bij Bilderberg zijn we al een poos bezig met de vraag hoe we gastvrijheid, eten en drinken zo goed mogelijk kunnen laten aansluiten op de doelen van de klant”, zegt Van Beuzekom. “Dan bedoel ik niet alleen het voorschotelen van bijzondere of gezonde gerechten, maar ook de manier waarop gegeten wordt. Er zijn zoveel mogelijkheden: buiten eten, zelf koken, met de pannen op tafel of juist op chic. Zowel de gerechten als de entourage hebben bepaalde effecten op de gast. Daar weten we al veel van, maar zouden we nog verder willen onderzoeken. Het mooie van de samenwerking met Zuidema is dat we daar allebei hetzelfde instaan. De opening van de House of Influence is wat ons betreft de opmaat naar nog veel meer ontdekkingen over de positieve invloed die gastvrijheid, omgevingsfactoren en eten en drinken op een leerproces kunnen hebben.”


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief