Carl Rhode spiegelt partners Rotterdam Marketing de trends voor | Conference Matters

Carl Rhode spiegelt partners Rotterdam Marketing de trends voor

Secrecy, please! Een beetje geheimzinnigheid, exclusiviteit en spanning levert een bedrijf, organisatie of stad soms meer op dan het breeduit ventileren van een boodschap, hield internationale trendwatcher Carl Rohde de deelnemers van de partnerbijeenkomst van Rotterdam Marketing voor. Een pop-up bioscoop, een geheime bar verstopt achter een winkel, een limited edition van een schoenenmerk maken het bedrijf of de plek waaraan ze zijn verbonden cool. 

Rohde gaf op 11 september zijn publiek in de Rotterdamse Schouwburg nog meer relevante trends mee. Faciliteer ‘future onlife’, luidde de tweede trend. De nieuwe generatie groeit online op en stelt andere eisen aan het leven: ze doen hun boodschappen in een virtuele supermarkt terwijl ze op de tram wachten, willen niet op een kantoor maar overal kunnen werken, en kopen, betalen en bestellen alles met hun mobiele telefoon.

Nog een trend: help mensen de stad eigen te maken. Rohde: “Geef de toerist en ook de bewoners van de stad het gevoel dat ze de stad zelf maken. Geef ruimte voor grote of kleine initiatieven.”

Rohde, als lector verbonden aan de Fontys opleiding ‘Quality Life Style Studies’, was keynote speaker tijdens de partnerbijeenkomst van Rotterdam Marketing. Meer dan tweehonderd partners uit de stad waren naar de Rotterdamse Schouwburg gekomen om te luisteren naar de plannen van Rotterdam Marketing voor 2014.

Directeur Ton Wesselink van Rotterdam Marketing benadrukte echter dat de marketing in de stad wordt gedaan door iedereen. “Wij kunnen niet zonder de samenwerking met onze partners. Door samen op te trekken halen we meer business binnen voor u en de stad. Wij ontzorgen u. Maar samen maken we de stad.”

Een boodschap die werd onderschreven door Rohde, die Rotterdam bij uitstek een stad van ‘zelforganiserende zelfredzaamheid’ noemde. Geheel in lijn met de internationale trend.