Commissie: Neeee! Of toch? | Conference Matters
Steffen Kalverboer - directeur Creator Meeting Support

Commissie: Neeee! Of toch?

De een noemt het een prestatiebeloning, de ander ronduit fraude of diefstal. Commissies. Tussen meeting professionals altijd een lekker onderwerp voor een pittige discussie over het nut, rechtvaardiging of proportionaliteit ervan.
Het gebruik van commissies is zo oud als de weg naar Rome en, zeker in de MICE branche, een regelmatig toegepast (extra) verdienmodel. De vaak in geheimzinnigheid gehulde driehoeksverhouding tussen een eindklant (betaler), een leverancier én een derde partij die uiteindelijk de commissie ontvangt.

Vele voorbeelden

In de afgelopen jaren heb ik vele voorbeelden zien en horen voorbijkomen. Vanuit de eindklant kan een medewerker als bedankje een luxe cadeau of weekendje-weg krijgen, nog redelijk onschuldig. Maar een voorzitter of manager die voor het garanderen van de leverancierskeuze een goed gevulde enveloppe tijdens een onderonsje op IMEX ontvangt, is natuurlijk discutabel.
Maar de meeste voorbeelden zijn er bij externe organisers. Bijvoorbeeld een zelfstandige meeting professional met commissie als afgesproken deel van hun verdienmodel, daarmee hun eindklant ontzorgend en zelf een prikkel krijgen om goed te presteren. Maar ook een internationale PCO met (voor alle eindklanten) geheime commissie-contracten met alle leveranciers, inclusief afspraken over het percentage over een heel jaar, de geldigheid en bereik over (zelfs toekomstige) omzet en een strikte geheimhoudingsplicht.

Vertrouwen en transparantie

Alles valt of staat bij vertrouwen en transparantie over het wel of niet gebruik van commissies. Zolang de eindgebruiker volledig op de hoogte is van het ontvangen van commissies door de derde partij, is dat prima. Alleen zodra er ook maar enige onduidelijkheid of geheimzinnigheid bestaat over het gebruik, de voorwaarden, het bereik of de hoogte ervan, kunnen problemen ontstaan. In een wereld waarin meer transparantie wordt gevraagd en kennis, prijzen en ervaringen door internet steeds meer openbaar zijn – of beter beschikbaar omdat meer meeting professionals ZZP-er zijn geworden –, heb je eerder conflicten over commissies.
Ik denk dat zolang we in onze branche transparant over het gebruik en eerlijke over de voor/nadelen zijn, er voor het gebruik van commissies nog beperkte ruimte is. Want uiteindelijk is een goede samenwerking in volledig vertrouwen tussen ALLE betrokken partijen hard nodig. Niet alleen om het beste resultaat uit ieder congres te halen, maar ook voor het imago van de professionele meeting branche.