Congress Company als enige Nederlandse organisatie lid van WLCO | Conference Matters

Congress Company als enige Nederlandse organisatie lid van WLCO

Onlangs is Congress Company als eerste en enige Nederlandse organisator toegetreden tot het WLCO-gezelschap. The World”s Leading Conference Organisers (WLCO) is een wereldwijde strategische samenwerking tussen professionele congres organisatoren (PCO”s). Lidmaatschap van deze vereniging is exclusief: het WLCO nodigt de PCO”s uit om lid te worden. In totaal zijn nu
negen  PCO”s uit evenveel landen lid.Congress Company is een Erkend congresbedrijf en gecertificeerde Professional Congress Organiser dat zich richt op de organisatie van (inter)nationale medische congressen. "In Nederlands zijn wij één van de grootste aanbieders van geaccrediteerde bij- en nascholing van medisch specialisten en verzorgenden", vertelt Arjan Appel, directeur van Congress Company. "Jaarlijks zijn wij betrokken bij de organisatie van meer dan vijftig bijeenkomsten. Onze klanten zijn ”s lands grootste specialistenverenigingen waaronder de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP), de Nederlandse vereniging voor Heelkunde (NVvH), de Nederlandse vereniging voor Radiologie (NVvR) en andere. Door onze langdurige samenwerkingsverbanden met deze verenigingen worden wij vaak geselecteerd als PCO voor een Europees of Internationaal congres dat naar Nederland moet worden gehaald."

Voor lidmaatschap van het WLCO wordt een PCO benaderd. Een PCO kan zich niet zelf aanmelden. Appel: "Vervolgens moet je kunnen aantonen dat je over een bewezen track-record en brede portefeuille aan congressen bechikt. Het is dus niet zomaar wat om lid te worden, en terecht. Voor ons is het de ideale kans om ons wereldwijde netwerk van collega”s waar we nauw mee samenwerken uit te breiden."

De WLCO is met name gericht op het uitwisselen van informatie tussen aangesloten leden. Appel: "De meerwaarde van het lidmaatschap zit ‘m in de informatieverstrekking aan elkaar. Binnen dit netwerk hebben we namelijk toegang tot informatie die normaal gesproken niet of moeilijk verkrijgbaar is. Denk aan de resultaten op het gebied van sponsorwerving bij voorgaande edities van het congres. Daar kun je dan in je eigen prijsstelling en strategiebepaling rekening mee houden. Maar ook informatie van deelnemers of bestanden worden uitgewisseld, rekening houdend met de privacywetgeving natuurlijk. Al deze kennis kunnen we inzetten voor een efficiënte organisatie en marketing van de congressen."