Creativiteit nodig voor Olympisch Plan | Conference Matters

Creativiteit nodig voor Olympisch Plan

Honderd professionals uit de meeting- en eventindustrie kwamen op 4 juni samen in Passenger Terminal Amsterdam voor Update 2012. Zij kregen van Olympiër Mark Huizinga uitleg over het Olympisch Plan en leverden hem via een collectieve brainstorm een stortvloed aan ideeën om Nederland warm en kansrijk te maken voor de Olympische Spelen in 2028. De alliantie Olympisch Vuur moet vooral meer creatievelingen gaan betrekken, was het advies.

“Het Olympisch Plan wordt nu te veel gedragen door politici en topsporters, ik herken me daar onvoldoende in. Het lijkt me vooral aansprekend als succesvolle creatievelingen zich verbinden aan het Plan: Dj’s, architecten, ingenieurs en kunstenaars”, opperde Arjen Lemstra van Levensgenieters.

Eric Eijkelberg, directeur van het projectbureau achter het Olympisch Plan, reageerde: “Creativiteit maakt inderdaad het verschil. Uit Nederland komen nu plannen voor een drijvend stadion of een drijvend dorp. Dat is uniek voor de wereld en zulke faciliteiten kunnen worden hergebruikt. Wij vinden het fantastisch als creatievelingen mee willen denken met het Olympisch Plan.”

Update is een nieuw initiatief van zeven professionele partijen uit de meeting sector om samen evenementen voor hun relaties te organiseren. Ditmaal werd het Olympisch Plan aangegrepen als gespreksonderwerp. Met de Spelen in Londen in het verschiet, werden de deelnemers uitgedaagd om mee te denken over het organiseren van Spelen in Nederland. Olympiër Mark Huizinga is ambassadeur van het Olympisch Plan. Hij nodigde de deelnemers persoonlijk uit om mee te komen denken.

Huizinga opende het programma. Hij vertelde hoe hij als jochie van 11 geïnspireerd raakte door grote sporters. Inmiddels won hij tweemaal brons en één maal goud op de Spelen. Bovendien is hij vijfvoudig Europees kampioen en tienvoudig Nederlands kampioen. Aansluitend gaf Mark uitleg over het Olympisch Plan. De ambitie behelst meer dan het organiseren van het grootste evenement ter wereld. Het gaat om een groots en meeslepend doel dat Nederlanders figuurlijk, maar juist ook letterlijk in beweging moet krijgen.

Na de inleiding gingen de deelnemers actief aan de slag. Onder leiding van gespreksleider Erik Peekel vormden zij denktanks, die een drietal onderwerpen aangrepen. Bij één van de onderwerpen werd vooruit geblikt in de tijd: hoe beleven we een dergelijk evenement in 2028? De conclusie was dat we dan nog steeds fysiek samenkomen om pure sport op het hoogste niveau te beleven. Tegen die tijd zullen er ook holografische 3D projecties zijn van de wedstrijden, maar dat wordt een aanvullende manier om te beleven, zoals televisie kijken nu. Niets zal het echte ‘event’ ooit evenaren.

Update is een initiatief van: Passenger Terminal Amsterdam, Thearent, Aaaaha! the Actor Factory, PINO, Oseven, HWM TV & Events en Van der Maarel