Congressen

De gast staat centraal op vernieuwde wijnkaart van Bilderberg

Een wijnkaart samengesteld door medewerkers én door gasten. Je moet het maar durven. Bilderberg greep de vernieuwing van de wijnkaart aan om naast professionele wijnkenners ook gasten, relaties en medewerkers mee te laten beslissen. Het resultaat: 43 bijzondere wijnen die in de smaak vallen!
 Nieuwe prijswinnende wijnen, opkomende landen en andere ontwikkelingen waren aanleiding voor Bilderberg om de wijnkaart aan te passen. De hotelketen heeft een naam hoog te houden als het om wijn gaat. Toch is een wijnkaart vernieuwen geen gemakkelijke klus. Operationeel directeur Gunnar Souren: “Met zo’n 100.000 verkochte flessen wijn per jaar is het belangrijk om onze gasten de allerbeste wijnen te schenken. Toch kozen we er dit keer voor het proces anders in te richten; Bilderberg heeft nu zelf het voortouw genomen, met een nieuwe aanpak.”
 

Wijnproeverij met collega’s

Souren: “We wilden onze wijnkaart naar een nog hoger niveau tillen. Wij hebben drie vooraanstaande wijnleveranciers gevraagd om een selectie te maken van hun beste wijnen voor Bilderberg. Hierbij gaven we onze wensen, zoals specifieke wijnen, landen, prijzen en meer biologische wijnen door en mochten zij een eerste voorstel doen.” Dat resulteerde in 161 wijnen waaruit een kaart van 37 wijnen moest worden samengesteld. Souren: “Uiteindelijk zijn het er zelfs 43 geworden. Er zaten zoveel wijnen van kwalitatief hoog niveau tussen, dat we niet konden kiezen!” Negen Bilderberg medewerkers kregen de eer om al deze wijnen te mogen proeven. Dit team van gelukkigen bestond uit sommeliers, vinologen en Bilderberg wijnambassadeurs.
 

Een kaart die aansluit bij de gasten

Bilderberg wilde bewust dat er vanuit verschillende invalshoeken werd geproefd, om zo een kaart samen te stellen die goed aansluit bij de wensen van de gasten, en niet een kaart die alleen past in het plaatje van de mensen die ervoor zijn opgeleid. Om er zeker van te zijn dat de 43 wijnen ook bij de gasten in de smaak zouden vallen, werd in Bilderberg Hotel De Keizerskroon een speciale proeverij georganiseerd. Samen met enkele gasten en vaste relaties is een avond uitgebreid geproefd om erachter te komen welke wijnen zij lekker vinden. Deelnemers waren onder andere een vaste bezoeker van sterrenrestaurant De Kromme Dissel, maar ook zakelijke relaties. Gasten en relaties die verstand van wijn hebben, of gewoon van een lekker glas wijn houden.

Sommelier Ronnie Brouwer van Bilderberg restaurant De Kromme Dissel proefde ook mee. Brouwer, door gastronomiegids GaultMillau verkozen tot ‘Sommelier van het Jaar 2017’ is trots op de nieuwe wijnselectie van Bilderberg. En tevreden met de manier hoe deze is samengesteld. “Aan onze proefcommissie van genodigden hebben we onze selectie voorgelegd, en gelukkig viel deze ook bij hen in de smaak. Dan weet je dat je goed zit.” Brouwer is in het bijzonder trots op een nieuwe categorie, ‘Exclusief’: “Een collectie bijzondere wijnen, die ik mede mocht samenstellen. Unieke wijnen met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Zo staan er topklasse Bourgognes op de kaart, maar ook een boerse en krachtige Bordeaux, en de mooiste Brunello.”
 

Positieve reacties

Hoe wisten zij dat hun selectie in de smaak zou vallen? Naast de wijnen die het Bilderberg team had geselecteerd stond er die avond een grote tafel met daarop de wijnen die af waren gevallen. Deze mochten de gasten ook proeven. Men wilde tenslotte zeker weten de selectie klopte. En dat bleek het geval. De door Bilderberg collega’s geselecteerde wijnen werden geproefd en vergeleken met de afvallers, en positief beoordeeld. En dat niet alleen; de proeverij eindigde in een geslaagde avond. Gunnar Souren:  “Onze gasten reageerden verrast over het proces dat achter het samenstellen van een wijnkaart schuilgaat. Men vond het bijzonder om op zo’n manier door ons betrokken te worden, en zo onderdeel uit te maken van Bilderberg!”
 

Nieuwe kaart

Ook de kaart zelf heeft een metamorfose ondergaan. Nieuwe vormgeving geeft de kaart de uitstraling die past bij de stijl en klasse van de wijnen. Speciale iconen vermelden of de wijn een prestigieuze award of recensie heeft, en geven informatie zoals het alcoholpercentage.  Kleine stukjes informatie nemen de gast mee in de verhalen achter de wijn, en helpen om een goede keuze te maken. Want of een gast nu alles weet van wijnen of alleen van hun eigen smaak, met zoveel goede keuzes kan iedereen wellicht wat hulp gebruiken.

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief