Congressen, Company events, Beurzen

De nieuwe generatie in cijfers

Live-communicatie is een brede sector waarin veel jongeren werken. Het is ook een sector die nog altijd herstellende is van de coronacrisis en waar het juiste personeel lastig te vinden is. Hoe ziet deze industrie er cijfermatig uit? En hoe verhouden young professionals zich tot het establishment?

Tijdens de UFI Global Conference in november 2022 presenteerde de groep young professionals met een Next Generation Leadership Grant de eigen plannen. Ook bleek dit jonge team onderzoek te hebben gedaan naar de eigen drijfveren. Voor hen belangrijke thema’s zijn een gezonde werk/privé-balans, financiële beloning, flexibele werkuren (liefst een vierdaagse werkweek) en goede mogelijkheden om op afstand te werken.

Negen op de tien bedrijven hebben onboarding van nieuwe medewerkers slecht geregeld

Eigen cijfers van dit NGL-team: 55 procent denkt dat elders gaan werken de beste manier is om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, 68 procent wil blijven als er intern gemakkelijk naar andere functies kan worden doorgeschoven en 76 procent blijft als hun bedrijf meer leer- en ontwikkelingsondersteuning aanbiedt. Het is bekend dat het behoud van medewerkers met 30 tot 50 procent stijgt bij bedrijven die beschikken over een sterke leercultuur. Ook een goede onboarding van medewerkers kan de retentie met 82 procent verbeteren. Negen op de tien bedrijven hebben dit slecht geregeld.

MIljardenbusiness

Die toptalenten komen dus te werken in de eventbranche. Deze gecombineerde sector van zakelijk en publieksevenementen samen was voorafgaand aan de Covid 19-pandemie goed voor zo’n 7,4 miljard euro en zo’n 100.000 banen. De effecten van corona en de beperkende maatregelen zijn vanaf maart 2020 periodiek in kaart gebracht door onderzoeksbureau Respons (met steun van Leisure Advies, in opdracht van het EventPlatform) en lieten zien dat passende steunmaatregelen broodnodig waren om de sector overeind te houden.

Zakelijke evenementen zijn onmisbaar in het herstel van vele bedrijven na corona. Onderzoek naar de indirecte en afgeleide bestedingen van zakelijke evenementen, laat zien dat de totale economische waarde van zakelijke evenementen 9,1 miljard euro bedraagt. De maatschappelijke importantie en de bijdrage van zakelijke evenementen aan de kenniseconomie is dan nog buiten beschouwing gelaten.

Jaarlijks worden er alleen al in Nederland honderdduizenden zakelijke evenementen (beurzen, congressen en bedrijfsevenementen) georganiseerd die gezamenlijk meer dan 130 miljoen bezoekers en deelnemers trekken. De totale omzet van de zakelijke evenementenmarkt bedroeg pre-corona 5,2 miljard euro en was goed voor ruim 70.000 banen in de evenementensector. Maar de totale economische impact van de branche is, door indirecte en afgeleide bestedingen veel groter.

Wat wordt er precies uitgegeven?

Bij directe bestedingen moet worden gedacht aan bestedingen die voortvloeien uit het plannen, produceren en organiseren van zakelijke evenementen en gerealiseerd worden binnen de eventsector zelf. Indirecte bestedingen zijn de bestedingen van bezoekers en deelnemers aan overnachtingen, horeca, in winkels, transport, cultuur en entertainment. Afgeleide bestedingen zijn enerzijds uitgaven van bedrijven in de evenementensector aan bijvoorbeeld huur en energie. Anderzijds zijn het de bestedingen van het personeel dat voor de bedrijven in de eventsector werken. Gemiddeld ligt het percentage indirecte en afgeleide bestedingen bij zakelijke evenementen op zo’n 75 procent van de directe bestedingen, oftewel bijna 4 miljard euro. Het totaal van de directe, indirecte en afgeleide bestedingen van de zakelijke evenementenmarkt komt – pre-corona – daarmee uit op 9,1 miljard euro.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief