''De vrouwen kruipen bij ons over de vloer'' | Conference Matters

”De vrouwen kruipen bij ons over de vloer”

Mensen vragen mij tijdens een netwerkborrel wel eens: “Erik, hoe kom je nou aan een theater?”. En net op het moment dat ik dan wil antwoorden, dat het gewoon puur geluk is geweest en dat ik helemaal geen theater wilde beginnen, dan zijn de ‘geïnteresseerden’ al bezig met hun volgende vragen. “Heb je zeker een uitgebreid business plan op los moeten laten? Heb je van die dure adviseurs ingeschakeld of heb je een spoedcursus bij Joop van den Ende gevolgd? Vertel eens Erik, hoezo heb je een theater en waarom, vooral waarom toch?”
 Ik denk dan nog steeds wat leuk die interesse… Maar als de man in kwestie dan probeert aandachtig te gaan luisteren komt er meestal toch een nog belangrijker iets langs; de gin-tonicjes of een dame in kokerrokje om daar toch ook nog wat wulpse blikken heen te strooien.  Ach…ik denk dan, laat ook maar.

Oorlelletjes

Maar hoppa daar vliegen de vragen alweer rond mijn oh zo tere oorlelletjes…
“En hoeveel ton subsidie krijg je dan? Is dat monumentale pand echt in eigendom van jullie? Hebben jullie dat echt zelf ingericht? Ook de horeca zelf opgezet? En Heineken… Die draaien jullie zeker bijna de nek met een wurgcontract? Het is gewoon schorem vind je niet Erik?”
En net als ik wil zeggen: “Nee, nee, Heineken hebben we zelf gekozen, we mogen van ze af wanneer wij willen, maar die behoefte hebben we helemaal niet. Het zijn juist geweldige mensen die graag met ons meedenken.” Komt de volgende vraag alweer  opdoemen voor ik het antwoord ook maar geheel kan uitspreken.
Het staat wel interessant te praten met een theaterdirecteur maar echt geïnteresseerd, welnee! Gezien worden is voor hen veel belangrijker want daarna kan je met een cocktailtje in de hand aan de slag bij de kokette kokerrokjes. Reuze interessant.

Papier hier!

Nu dus maar voor eens en altijd op papier, voor iedereen die het echt interesseert! Ja, we zijn eigenaar van het pand. Ja, we hebben zelf beslist in de aankleding, het is dus precies zoals wij het willen hebben. En nee, we ontvangen geen subsidie en we houden wel onze eigen broek op.
Ik zal je eens vertellen hoe dat gaat, want het is best wel een bizar verhaal hoe dat ging.
Voor dit theater op ons pad kwam verdiende ik al mijn florijnen in de evenementenbranche met mijn bedrijven Uitjesbureau, Uitjes.nl, Styling.nl en Feestproducties. Voor de meer dan 3000 bedrijfsuitjes en events die we per jaar daarmee organiseren, zochten we een grotere kantoorruimte. Dit vonden we in het voormalige Cosmic-theater, een van de vele theaters die het, ondanks dat zij wel bakken vol geld subsidie kregen, het helaas niet heeft gered.
Je zoekt een kantoorruimte en je koopt een theater, logisch toch? Maar laten we dan die theaterzaal die er ook bij zit, ook maar gaan gebruiken! En zo werd ik in eens een theater d’ erikteur.

Vrijheid

We hebben die financiële gok dus gewoon genomen. Ondanks dat de gemeente er, toen in 2008, veel moeite mee had dat een theater ook commerciële activiteiten ontplooide.
En zie, nu in 2016, organiseren we al meer dan 5 jaar met veel succes commerciële activiteiten in onze eigen locatie, en daarmee betalen we met veel plezier onze culturele voorstellingen. Lekker cultureel geld over de balk smijten… Heerlijk toch!

Theater is gratis

Iets moois organiseren zonder dat je op het geld hoeft te letten. Man oh man, wat een plaatjes van voorstellingen en festivals hebben we gehad zoals Shirma Rouse, Kasper van Kooten, Eric Vaarzon Morel, ADE, IDFA en oh nog zoooo veel meer…Op dit moment staan op stapel Club Carolina, Nina Beem (Nachtvlinder), Vincent Bijlo, Tim Akkerman, Praful en de TOBACCO Jazzdagen. Nog mooier: we bieden ons theater en ook ons personeel en techniek geheel gratis aan voor deze culturele voorstellingen! Cultuur een open podium bieden, wat een ongelooflijk gevoel van vrijheid!

Voorgeknoopte stropdassen

Nog even terug naar de netwerkborrel dan. Hoe het daar gaat..
“En wie komen er dan bij jullie? En wie boeken dan jullie theater voor die commerciële activiteiten? Zijn dat van die mannen in pak met een voorgeknoopte stropdas en een wit T-shirt onder het blauwe overhemd? En drinken ze na afloop wel wat? En zijn het niet alleen maar mannen?“
En, en, en……

Kruipende vrouwen

“Rustig mijn vriend,” krijg ik er dan nog net tussendoor, “bedrijven die bij ons boeken zijn prachtige bedrijven zoals Esquire, Keune, RABO, L’Oreal, Nike, Yves Saint Laurent, LINDA, Calvin Klein, Heineken, Discovery en als we kijken naar de man/vrouw verhouding is het 63% vrouwen die bij ons de theaterdeur platlopen.”
“En of ze wel drinken… Mijnheer ze kruipen hier over de vloer na de lekkere huiswijntjes.
 
Uw laatste vraag was toch of ik getrouwd ben… “Wat denkt u?”
Ja!
 
 
Erik van Wilsum | D’Erikteur & Eigenaar(dig)
TOBACCO Theater Amsterdam