Discussie zichtbaarheid van vrouwen in live communicatie laait ook op in Engeland | Conference Matters

Discussie zichtbaarheid van vrouwen in live communicatie laait ook op in Engeland

Het Engelse Event Magazine start een campagne ‘Women in Events’ met als doel vrouwen te stimuleren om meer zichtbaar te zijn en luider te communiceren over hun prestaties. Aanleiding is de publicatie van de jaarlijkse Event 100 Club van The Guide 2013. De lijst bestaat voor 20% uit vrouwen en dat is, vergeleken met het aantal vrouwen die daadwerkelijk werkzaam zijn binnen de branche in Engeland, een verrassend laag percentage. De publicatie leidt tot veel reacties van de Engelse collega’s uit de evenementenbranche.
In 2011 speelde een vergelijkbare situatie in de Nederlandse evenementenbranche af. “Vrouwen verbaasden zich toen binnen de branche over de (on)zichtbaarheid van vrouwen. Aanleiding was de lijst in Eventbranche over ‘Meest invloedrijke mensen in de Eventbranche’ die destijds uit veertig personen bestond waarvan slechts twee vrouwen. Terwijl er meer vrouwen dan mannen werkzaam zijn binnen de branche", aldus Pascale de Wijs namens Krachtcentrale. Krachtcentrale is een platform dat de zichtbaarheid van vrouwen in de live communicatie branche wil verbeteren.

“Het draagvlak in ons eigen land wordt gelukkig inmiddels groter: steeds meer vrouwen laten zich zien in lijsten, op award podia en in de media. Wij proberen deze dames met de Krachtcentrale te stimuleren zodat wij op termijn een blauwdruk kunnen zijn voor andere branches", aldus Pascale de Wijs.

Het Engelse magazine onderzocht de behoefte om iets te doen aan de beeldvorming van vrouwen in de evenementenbranche. Maar liefst 86,8% van de ondervraagden vindt dat het tijd is voor actie om succesvolle vrouwen meer zichtbaarheid in de evenementenbranche te geven.

Krachtcentrale oprichters Marieke Prins, Madelène Spaan en Pascale de Wijs.

Krachtcentrale oprichters Marieke Prins, Madelène Spaan en Pascale de Wijs.