Congressen

Duurzame bijeenkomsten bestaan niet

Maatschappelijk Verantwoord Organiseren

Bijeenkomsten beginnen als het gaat om duurzaam ondernemen met een achterstand. Het tijdelijke karakter en de samenscholing van groepen mensen zorgen automatisch voor een piekbelasting van het milieu. Er is meestal vervoer nodig om de deelnemers bij elkaar te krijgen, beeld, licht en geluid vergen energie, er komt doorgaans de nodige papierwerk bij kijken – van uitnodiging tot summary – en bij een breed gewaardeerde catering ontstaan als vanzelf restanten.

Komt nog eens bij dat bijeenkomsten voor bedrijven en organisaties niet het hoofddoel van hun activiteiten is, maar een noodzakelijk instrument om hun werk succesvol te kunnen volbrengen. Bij duurzaam ondernemen is doorgaans de aandacht volledig gericht op de gangbare maatregelen in de eigen bedrijfstak en zelden op organisatorische zaken.

In de meeting industrie zelf heeft duurzaamheid zeker de aandacht. Met name de locaties zijn actief op dit vlak, gezien de gestage groei van het aantal congres- en vergaderlocaties met een Green Key keurmerk. En de belangrijkste leveranciers van congresartikelen hebben wel een aantal ‘groene’ alternatieven in hun pakket.

Maar vragen hun opdrachtgevers naar een Green Key keurmerk en opteren zij voor de vaak duurdere maatschappelijk verantwoorde congresartikelen?

Nee, is het antwoord. Zo blijkt uit de zoektocht van onze redacteur Rutger Vahl naar planners die konden vertellen hoe zij hun bijeenkomsten verduurzamen. Gelukkig heeft hij er wel een paar gevonden, maar makkelijk was het niet. En van de locaties en leveranciers hoor ik verhalen met dezelfde teneur.

Het is aan de branche om maatschappelijk verantwoord organiseren bij de opdrachtgevers onder de aandacht te blijven brengen. Dat geldt ook zeker voor PCO’s en evenementenbureaus. Zij moeten als professionals aantonen wat er op het gebied van duurzaamheid valt te verbeteren. Want daar gaat het om.

Duurzame bijeenkomsten bestaan niet. Maar op het gebied van grondstoffengebruik, recycling, maatschappelijke betrokkenheid en personeelsbeleid valt nog veel te winnen.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief