Congressen

‘Er is een andere, gedeelde mentaliteit nodig’

Kayleigh Heeregrave, manager Exhibitor Services, Hotel Services & Front Office bij MECC Maastricht

Ontzorging van exposanten staat centraal in het werk van Kayleigh Heeregrave, manager Exhibitor Services, Hotel Services & Front Office bij MECC Maastricht. Zij ziet onder meer een groeiende adviesrol op het vlak van duurzaamheid.

Welke ontwikkeling van de laatste tijd valt jou op?

“Als nasleep van de coronacrisis dachten we dat hybride de toekomst zou kunnen zijn – deels live en deels online. Daar zijn we ook helemaal op ingericht, maar we komen er nu achter dat dit niet voor iedereen werkt. Er is dan ook bijna geen vraag meer naar. De live-events zitten alweer bijna op het niveau van 2019.”

Waar zie jij de vernieuwing in je vak?

“Dat is de focus op duurzaamheid. De ecologische voetafdruk van de industrie moet worden gereduceerd. Dat kan door samen met partners te kijken hoe je het energieverbruik naar beneden krijgt, er minder afval bij beurzen achterblijft en het afval gerecycled en gescheiden wordt. Het aantal stands gebouwd om te hergebruiken groeit exponentieel.”

“Voor venues ligt er een grote kans om een adviserende rol op zich te nemen met betrekking tot het aansturen en aansporen van energie- en klimaatbewust organiseren richting de organisator. Omdat alle kosten de pan uit rijzen, wordt daarbij wel gekeken hoe je het kostentechnisch voor elkaar kunt krijgen. Er is een andere, gedeelde mentaliteit nodig.”

Zijn de wensen bij standhouders veranderd?

“Jazeker, men wil steeds meer opvallen, zich onderscheiden van de concurrentie waardoor de standaard standbouw afneemt. Het moet groter, unieker met meer visuals. Zelfs bij de uniforme standbouw nemen de wensen om op te vallen toe.”

“Ook de gehele look and feel van een beurs verandert met de jaren. Op de stands vindt ook steeds meer digitalisering plaats. Digitale technologieën worden steeds meer ingezet voor leadgeneratie tijdens beurzen. Er wordt meer nagedacht over hoe je als geheel naar buiten treedt tot in de details, zoals ook de kleurensamenstelling van de gangpaden.”

Wat zou je graag meer zien in de sector?

“Dat er meer aandacht komt voor beleving. Dat we nog kritischer door de ogen van de bezoeker kijken en deze prikkelen en uitdagen.”

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd?

“Dat het goed is om als manager ook regelmatig met je voeten in de klei te staan. Niet alsmaar achter je laptop blijven zitten, maar fysiek meewerken op de vloer.”

“Ik probeer altijd op de hoogte te zijn van de trends in de branche maar ook wat zich afspeelt binnen mijn team. Zo zorgen wij er samen voor om aan de wensen en vragen van onze organisatoren en standhouders tegemoet te kunnen komen.”

“Anders is ook wel dat je als jonger persoon veel meer digitaal te werk gaat, meer gebruik maakt van digitale technologieën om processen nog efficiënter te laten verlopen zonder in te boeten op de persoonlijke klantrelatie. We besparen tijd door het automatiseren van processen waardoor er tijd overblijft om te investeren in de persoonlijke klantrelatie. Een win-winsituatie dus.”


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief