'Er ligt goud voor de musea' | Conference Matters

‘Er ligt goud voor de musea’

‘Musea vormen een bedrijfstak waar nog enorm veel te halen valt op het gebied van branding. Er ligt goud voor de musea als ze zich daar wat meer mee bezig gaan houden’, zei Thomas van Velthoven, lecturer brand experience imagineering marketing aan de NHTV op de bijeenkomst over museale branding van het Platform Museum Locaties (PML) in het Centraal Museum te Utrecht.

Museumafgevaardigden

Tijdens een rondgang bij de aanwezige museumafgevaardigden bleek dat ongeveer de helft heel bewust gefocust is op branding en de andere helft is nu de mogelijkheden aan het verkennen. ‘Nu er steeds kritischer naar subsidies gekeken wordt en musea meer hun eigen broek moeten ophouden, wordt branding des te belangrijker’, zegt Van Velthoven. ‘Branding is overigens niet hetzelfde als marketing. Marketing is direct gericht op verkoop en branding is de waarde van je merk verhogen. Uiteindelijk leidt dat natuurlijk ook tot meer bezoekers en zakelijke bijeenkomsten in je museum. Bij branding moet je jezelf eerst een aantal vragen stellen, want het begint met een visie. Wat is je doel en waar geloof je in? Waarom besta je als bedrijf. Waarom zou iemand iets om jullie geven? Hoe doe je dat wat je doet? Welke kwaliteiten heb je die je onderscheiden van anderen? En ook: Welk voordeel hebben de klanten van jouw producten en wat krijgen ze voor hun geld? Als je daar allemaal een goed antwoord op hebt, kun je met branding aan de gang. Een goed merk draagt een belofte voor de klant. Belofte van een bepaald gevoel, kwaliteit of ervaring bij een product. Het gaat meer over de experience van een product dan het product zelf. Een merk moet inspireren.’

Patrick Roubroeks

Maar hoe doe je dat voor een museum? Patrick Roubroeks van Xsaga gaf een aantal voorbeelden. ‘Vooral een evenement rond een opening is een goede manier om aan branding te doen. ‘Dat kan met veel toeters en bellen en soms doen we dat ook zoals bij de opening van filmmuseum Eye. Maar het kan ook kleiner. Bijvoorbeeld bij het Philips Museum. Bij Philips denkt iedereen toch direct aan licht. En de eerste gloeilamp speelt natuurlijk een grote rol in het museum. Alleen al omdat in hetzelfde pand ooit de eerste gloeilampen werden gemaakt. We gaven tijdens de opening alle gasten bij het binnenkomen een lampje die met een draadloze verbinding aan een server waren verbonden. Ook de aanwezige toenmalige koningin Beatrix kreeg er een terwijl er een strijkje speelde van violisten van het Philips-orkest. Met een lichtgevende staf werd de lamp van de koningin aangeraakt en tegelijkertijd gingen alle lampjes van alle gasten aan. De koningin moest er om lachen en een lachende Majesteit haalt alle kranten. En dat gebeurde ook; de volgende dag op de voorpagina’s en heel Nederland had een beleving bij het Philips-museum. Dat is branding.’

John Veenstra

John Veenstra van het Centraal Museum vertelde over hoe je kunt samenwerken met een ander merk om een nieuw publiek te trekken. ‘Door samen met Red Bull een event te organiseren, kregen wij een veel jonger publiek naar het museum. Ook Red Bull krijgt zo de aandacht van het museumpubliek. Zo kun je ook als merken elkaar helpen met branding en krijg je een win-win-situatie voor elkaar.’