Een event is investeren | Conference Matters
Een event is investeren

Een event is investeren

Er komt veel kijken bij het organiseren van een evenement. Steeds meer bedrijven schakelen daarom een evenementenbureau in. Sommige event organisators richten zich met name op bedrijfsuitjes en bieden meestal sportieve pakketten aan. Afhankelijk van het aantal genodigden kan een bedrijf er voor kiezen om alles of een deel zelf te organiseren. Meestal is dit echter niet de core business.

Aanleiding voor een event

Wat is een aanleiding om een evenement te organiseren. Er zijn tal van redenen te bedenken, maar in de praktijk gaat het dikwijls om:
• productpresentaties of brand events;
• customer engagement;
• bedrijfsevenementen.

Bedrijfsevent

Bedrijfsevenementen worden gehouden bij een lustrum of omdat bepaalde doelen zijn bereikt. Opzet is niet alleen om de medewerkers te danken voor hun inzet, maar meer nog wordt door een evenement de loyaliteit en betrokkenheid vergroot. Medewerkers krijgen het gevoel dat ze een belangrijke schakel zijn in het organisatieproces.

Brand en customer events

Een product presentatie is meer dan het melden van innovaties of nieuwe producten. Het beoogt de betrokkenheid van het merk te vergroten. Bij de juiste doelgroep het merk onder de aandacht te brengen. Achtergronden, ontwikkeling, visie en missie duidelijk maken. Bevorderlijk is dat het merk en product passen in een maatschappelijk verantwoord ondernemen. Evenementen sluiten aan bij een duidelijke marketing strategie. Indien de klantendoelgroep betrokken wordt, zal dat leiden tot een positieve verkoop. Een evenement betekent in direct contact komen met de klanten en relaties. Customer engagement is meer dan uitsluitend het product centraal stellen, maar leidt tot een interactie met klanten. Klanten worden serieus genomen en gerespecteerd wat leidt tot een betrokkenheid bij het bedrijf.

Kosten

Natuurlijk kosten evenementen geld. Passende locatie en de juiste ingrediënten zijn een investering in personeel- en klanttevredenheid. In dat opzicht zijn het investeringen in loyaliteit en betrokkenheid wat past in een marketingplan of human relations strategie. De Werkkosterregeling biedt overigens ruimte om personeelsevents te organiseren. De vrije ruimte van 1,2% van de loonkosten biedt bij een gemiddeld loon van €75.000 een individueel budget van €900. De impact van een goed georganiseerd personeelsfeest biedt meer rendement als een kerstpakket. Zolang de vrije ruimte niet overschreden wordt, kan een event belastingvrij worden geadministreerd. U kunt dus een blauwe loper uitrollen voor uw personeel. Er komt geen extra blauwe enveloppe.