Family driven | Conference Matters
Ton Soons

Family driven

In mijn beroep bezoek ik regelmatig congres- en meetinglocaties. Ik bespreek dan met het management de kwaliteit van hun faciliteiten en services, maar ook de markt, klantverwachtingen en technische ontwikkelingen.
Als ik een manager van een venue voor het eerst ontmoet ben ik benieuwd wat voor type ik tegenover me krijg. Ik typeer ze namelijk als geld-gedreven of passie-gedreven.
En dat maakt een groot verschil. Geld-gedreven mensen kun je in iedere business aanstellen, maar de gepassioneerde mensen hebben bewust gekozen voor een vakgebied. Hoe praten ze met me over het vak?

Sincerely supporting

Soms tref ik managers met liefde voor hun vak, maar is hun locatie toch verre van optimaal. Het oogt dan uitgeblust, verouderd, versleten. Dat moet hen toch pijn doen? Is deze onwil of is dit onvermogen en op welk managementniveau?
Toen ik nog congressen organiseerde hoorde ik veel sprekers zeggen: “Je kunt iets willen realiseren in je bedrijf, maar dat lukt alleen als top management het oprecht ondersteund”. Zij moeten voldoende willen investeren in mensen, geld en aandacht. Anders sterft een veranderingstraject een vroegtijdige dood of is het aan de eindstreep slechts een armoedige afspiegeling van de oorspronkelijke doelstellingen. En dat is triest voor al die medewerkers die niet eerst denken aan geld, maar eerst denken aan de klant en de hospitality.

Mushroom growers

Natuurlijk moeten managers de financiële parameters beheersen. Te vaak immers gaan mooie bedrijven ten onder aan te dure onrendabele dienstverlening. De kunst is dus om gepassioneerde mensen de ruimte te geven zonder dat ze de kosten en baten uit het oog verliezen. Dat kan beter als ze inzicht krijgen in de financiële staat van het bedrijf. Daar bewijst de moderne open manager de aandeelhouders een grotere dienst dan de hiërarchische manager die vanachter zijn Excel-overzichten alleen maar opzweept tot maximalisatie van de winst.  Dit soort champignonkwekers (iedereen in het donker houden en hun hoofd afsnijden zodra ze het opheffen) blijken meer rond te lopen in bedrijven waar op het hoofdkantoor de komende kwartaalcijfers belangrijker zijn, dan het voortbestaan en succes op lange termijn.

Hospitality passion

Als een directeur gepassioneerd en gedreven is om het bedrijf toekomstbestendig in de markt te laten opereren, krijgt hij bij de geldverstrekker ook meer voor elkaar dan wanneer alleen de return on investment bepalend is. Daarom springen Nederlandse familiebedrijven in de hospitality industrie zo positief in het oog. Hun passie voor gastvrijheid heeft voorrang op de kortetermijnjacht op het geld.