Mooie plotwending voor Gooiland | Conference Matters
Lydia Baloe, algemeen directeur Gooiland

Mooie plotwending voor Gooiland

Gooiland in Hilversum is al vele jaren een begrip in Nederland. De evenementenlocatie, inclusief hotel en theater, is dan ook enig in zijn soort. Gooiland werd in de jaren dertig door de Nederlandse architect Jan Duiker ontworpen en is een voorbeeld van het Nieuwe Bouwen. “Het pand is gebouwd in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid”, vertelt algemeen directeur Lydia Baloe. “Welke doelgroep past daar nu beter bij dan de zakelijke evenementenmarkt?”
Het pand van Jan Duiker kent een bijzondere geschiedenis. Baloe: “Hij zag gebouwen als machines, puur functioneel. Hij ontwierp Gooiland als ‘cultuur/uitgaans/gastvrijheids-machine’, met veel licht en openheid, ruimten die in elkaar overlopen en lichte kleuren. Andere opvallende kenmerken zijn de grote slanke ramen van staal, de ronde vormen, onder andere in de plafonds van de Green Center, voorheen het grand café, en het theater, en het glazen Duikertorentje.”

Eisen van deze tijd

Tijdens de verbouwing werd het pand volledig aan de eisen van deze tijd aangepast. Denk aan klimaatbeheersing, ledverlichting, av-voorzieningen en glasvezelkabel. Baloe: “Uiteraard is alles gedaan met respect voor de architect. Het resultaat is een prachtige locatie met veel licht en ruimte, lichte kleuren en mooie koperen elementen. Gooiland ademt nu meer dan ooit de filosofie van Jan Duiker. Neem bijvoorbeeld zijn bijzondere lettertype. Dat vormde het uitgangspunt voor de nieuwe huisstijl. Ook in het pand zelf komt het in veel details terug.”

De Green Lounge van evenementenlocatie Gooiland
Het resultaat is een prachtige locatie met veel licht en ruimte, lichte kleuren en mooie koperen elementen.

Mediastad

Maar er zijn nóg vier pijlers die Gooiland zijn unieke karakter geven. Zo staat Gooiland in de mediastad van Nederland. “Gooiland werd gebouwd op het moment dat radio en televisie opkwamen. Er zijn zelfs heel wat programma’s opgenomen. In de inrichting hebben we dat naar voren laten komen door her en der torens van oude radio’s en televisies neer te zetten, door de ruimtes naar mediapersoonlijkheden te vernoemen en door het toch wel iconische testbeeld in het interieur te verwerken.”
“Verder maken we als Dutch Brand Hotel zoveel mogelijk gebruik van producten van eigen bodem. Waarom? In de periode dat Gooiland werd gebouwd zijn veel sterke Nederlandse merken ontstaan, zoals HEMA, Auping en Philips. Bovendien past het bij onze visie van duurzaam ondernemen.”
“Een ander feit is dat veel jonge gezinnen uit Amsterdam zich begin vorige eeuw in het Gooi vestigden. Het Gooi werd daarom ook wel ‘Tuin van Amsterdam’ genoemd. Het is zelfs zo dat Gooiland werd gebouwd om deze stedelingen van het nodige stadsvertier te voorzien. Dit groene thema hebben we onder andere doorgevoerd in de Green Lounge bij de entree, met wanden vol planten. Tot slot speelt Piet Mondriaan een belangrijke rol. In 1987 werd zijn schilderij ‘Compositie met twee lijnen’ door de gemeente Hilversum verkocht om de renovatie van Gooiland te bekostigen. Als eerbetoon zie je nu overal in het gebouw de zwarte lijnen uit het schilderij terugkomen.”

Aanzicht evenementenlocatie Gooiland
Kies je voor Gooiland, dan kies je bewust voor de uitgesproken stijl en geschiedenis van het pand.

Uitgesproken stijl

Bij een herpositionering ga je vaak eerst terug naar de kern. Zo ook in het geval van Gooiland. “In creatieve sessies gingen stakeholders op zoek naar antwoorden op vragen als: waarom bestaan we, waarin zijn we onderscheidend, wat willen we bereiken? De uitkomst was: kies je voor Gooiland, dan kies je bewust voor de uitgesproken stijl en geschiedenis van het pand. Dát is onze kracht en dat geeft ons sturing.”
Het sluitstuk van de reorganisatie was de aanstelling van Lydia Baloe zelf, per augustus 2019. “Ik ben zes jaar operationeel directeur bij de Beurs van Berlage geweest, dus de MICE-branche is mij niet vreemd. Ik vind het dan ook een fantastisch uitdaging om – samen met het team – Gooiland nog beter op de zakelijke kaart te zetten.”

Veel USP’s

Dat gaat zeker lukken, gezien de vele USP’s waar Gooiland over beschikt. Baloe: “We hebben bijvoorbeeld een prachtig theater met een balkon, waar zo’n 750 personen plaats kunnen nemen. Er zijn zeventien zalen, waarvan veertien subzalen, wat vrij uniek is in de congreswereld. En, zoals gezegd, allemaal voorzien van de laatste techniek, zoals ledverlichting, ledschermen en AV-apparuur. Het hotel telt 56 kamers, compleet ingericht en toegerust voor de zakelijke gast. Daarnaast staat het pand in de mediastad en dus midden in de reuring.”
“Een ander sterk punt is onze bereikbaarheid: Gooiland ligt midden in het land, op acht minuten lopen van het station en we hebben een grote parkeergarage naast de deur. Ook op duurzaamheid scoren we hoog. Of het nou gaat om catering, schoonmaak, afval & recyclen: op elk vlak dragen we ons steentje bij aan het milieu. Onlangs mochten we het Green Key Goud certificaat in ontvangst nemen: een geweldige kroon op ons werk.”