Het belangrijke evenwicht tussen standaarden en uniciteit | Conference Matters
Aloysius Arlando

Het belangrijke evenwicht tussen standaarden en uniciteit

Congrescentra worden tegenwoordig steeds meer geconfronteerd met een uniek uitdagend – en enigszins tegenstrijdig – geheel van eisen.
Enerzijds wordt van hen verwacht dat zij hun producten en diensten consistent en volgens algemeen aanvaarde industrie-standaarden leveren. Anderzijds moeten de congrescentra eigenschappen en kwaliteiten demonstreren die meehelpen aan een unieke deelnemerservaring, wat een steeds belangrijker onderdeel is van bijeenkomsten.
Hoe dit evenwicht te beheren speelt een belangrijke rol in de programmering die AIPC haar leden, wereldwijd verspreid over 65 landen biedt, – en dat gebeurt op drie manieren.

Dezelfde uitdagingen

Het begint met de erkenning dat, hoewel congrescentra in een bijna oneindige verscheidenheid van omstandigheden en omstandigheden opereren, ze allemaal met dezelfde problematieken te maken hebben. Dit betekent dat de collectieve ervaring en expertise van meer dan 185 congresgebouwen over de hele wereld kan worden gebruikt om gemeenschappelijke uitdagingen aan te pakken.
Maar de sleutel naar het succes is om het belang te erkennen van de aanpassing aan lokale omstandigheden en tradities, om ervoor te zorgen dat de unieke smaak van een bestemming wordt niet overweldigd door gestandaardiseerde oplossingen.
Door de mogelijkheden voor leden te optimaliseren om hun praktijken en ervaringen in een collegiale omgeving te vergelijken en tegen over elkaar te zetten, kan iedereen de meest nuttige aspecten uit de collectieve discussies meenemen en deze op de eigen situatie toepassen op een manier waarbij de uniciteit van de locatie behouden blijft.

Aanpasbare tools

Ten tweede biedt AIPC een breed scala aan aanpasbare tools en standaarden, die niet zozeer bepalen wat een congrescentrum moet doen, maar eerder uitleggen hoe specifieke uitdagingen aan te pakken om aan de behoeften en verwachtingen van de klant te voldoen. Deze tools worden ontwikkeld in voortdurend overleg met belangrijke klantengroepen. Tijdens professionele ontwikkelingsactiviteiten zoals conferenties en workshops kunnen cliënten zelf aangeven waar consistentie het belangrijkst is, wat beter is dan te proberen dit te interpreteren van andere bronnen.

Beste klantenbeoordeling

Ten derde zijn de belangrijkste vormen van erkenning binnen AIPC – met name de AIPC Apex Award voor het congrescentrum met de beste klantenbeoordeling – volledig gebaseerd op evaluaties door de opdrachtgevers. Belangrijk onderdeel daarvan is hun mening over hoe goed de deelnemende congrescentra het evenwicht bieden tussen werkstandaarden en consistentie enerzijds en anderzijds die vaak ongrijpbare kwaliteiten die bepalen hoe goed een congresaccommodatie en -bestemming een onderscheidende en boeiende lokale ervaring voor deelnemers bieden.