Hoe onderhandelt een event freelancer met zijn of haar opdrachtgever? | Conference Matters
Het platform Freelance Event Professionals greep de door FEP-lid Anne-Mieke van den Hoeven georganiseerde relatiedag van Groenendael Hotel & Conferentiecentrum in Hilvarenbeek aan voor een zogenaamde Wij-sessie & Jij-sessie.

Hoe onderhandelt een event freelancer met zijn of haar opdrachtgever?

Hoe onderhandel je over je prijs met je opdrachtgever? En reken je ieder uur aan? Van de vijf vooraf bedachte vragen, hadden deze de meeste interesse bij de aanwezige freelancers uit de meeting industrie.

Het platform Freelance Event Professionals greep de door FEP-lid Anne-Mieke van den Hoeven georganiseerde relatiedag van Groenendael Hotel & Conferentiecentrum in Hilvarenbeek aan voor een zogenaamde Wij-sessie & Jij-sessie.Het platform Freelance Event Professionals greep de door FEP-lid Anne-Mieke van den Hoeven georganiseerde relatiedag van Groenendael Hotel & Conferentiecentrum in Hilvarenbeek aan voor een zogenaamde Wij-sessie & Jij-sessie . De opkomst was met een tiental deelnemers schamel, maar het format en de openheid en ruime ervaring van de deelnemers leverden een nuttige bijeenkomst met de nodige diepgang op.

In de Wij-sessie, waarin de vakgenoten samen een aantal onderwerpen uitdiepten, werden het te hanteren freelance tarief en het wel of niet doorrekenen van alle uren het meest uitvoerig besproken, waarbij eenieder open praatte over de eigen strategie en ervaringen. Globaal liggen de gehanteerde tarieven tussen de vijftig en vijfenzeventig euro per uur. De type werkzaamheden, de contractduur, de hoeveelheid werk en het soort opdracht zijn daarin bepalend. Als het gaat om het aantal gewerkte uren, dan ontstaan er vooral problemen als de opdrachtgever een slecht voorbereid dossier oplevert, waardoor de freelancer veel meer voorbereidende werkzaamheden moet doen dan in de freelance opdracht besproken.

De twee groepen van elk zo’n zes personen hadden al zoveel te bespreken in de twee Wij-sessies, dat de Jij-sessie, waarin iedere deelnemer zelf een onderwerp ter tafel kon brengen, in het gedrang kwam. In deze sessie bleek marketing en het krijgen van (nieuwe) business het meest belangrijke thema. Er werd geopperd om het FEP als portaal te gebruiken voor opdrachtgevers die op zoek zijn naar professionele eventfreelancers, naar aanleiding van enkele incidentele aanvragen die dit voorjaar via de organisatie zijn verspreid.