Hoge waardering eerste MPI’s ''kijkje in de keuken'' bij WICKED | Conference Matters

Hoge waardering eerste MPI’s ”kijkje in de keuken” bij WICKED

De opkomst voor de eerste editie van MPI’s 'Een kijkje in de keuken van', bij de musical WICKED in het Circustheater in Scheveningen, was boven verwachting. Ruim vijftig event professionals kwamen donderdag 8 december langs om geïnspireerd te raken en te kijken naar het reilen en zeilen achter de schermen van deze grote productie.
"Na een gastvrij ontvangst en een kort welkomstwoord door de directeur van het Circustheater, Hendrik Wassenaar, was het tijd voor een rondleiding achter de schermen", vertelt Gijs Verbeek, executive chairman van MPI Nederland. "Hierbij werden veel facetten toegelicht, zoals audities en timing, licht en geluid en het bijzondere decor met bewegende elementen. Ook konden we zien hoe de vele kostuums werden gerepareerd door een continu aanwezige groep van professionals. En wist u dat de zeventig gebruikte pruiken van echt haar zijn en hetzelfde behandeld moeten worden? Een veel gehoorde opmerking was dan ook 'er gaat een wereld voor je open'."

Na de rondleiding werden de genodigden door Wassenaar bijgepraat over de marketing en communicatie van zo’n productie. Er werden tips gegeven aan de event professionals over hoe zij hun bezoekersaantallen kunnen optimaliseren. Verbeek: "Denk bijvoorbeeld aan goed vooronderzoek gericht op de doelgroepen en het gebruik van een mix van oude en nieuwe media. De bedrijfsvideo gaf mooi inzicht over hoe alle schakels bij Stage Entertainment in elkaar vallen en hoe alle stakeholders tevreden zijn en blijven."

"Ook het verhaal van Ferry Lammers, facilitair manager van het theater, was bijzonder. Hij vertelde over hun visie op MVO. Dit gaat verder dan het scannen van toeleveranciers. Behalve groene stroom, maken warmtekoude opslaginstallaties en een Sedum-dak hier ook deel van uit. MVO is iets dat continu up to date gehouden moet worden, willen zij hun Gouden Greenkey certificaat behouden."

Vanuit het publiek werden diverse vragen gesteld. Met name het vol krijgen en houden van een productie was voor de meeste bezoekers een interessant onderwerp. Met weliswaar een enorm marketingbudget presteert het Circustheater het om jaarlijks 800.000 bezoekers te trekken. "Een indrukwekkende prestatie", aldus Verbeek.

De middag werd afgesloten met een door Maison van den Boer aangeboden netwerkborrel, waarbij de discussies nog even werden voortgezet. Verbeek: "Het was een zeer bijzondere middag en een goede start van dit nieuwe initiatief van MPI. Elf deelnemers hebben ook nog genoten van de voorstelling zelf die na afloop van de bijeenkomst begon."