HSMAI jaarthema 2013: Let’s Go/Co Create | Conference Matters

HSMAI jaarthema 2013: Let’s Go/Co Create

Het HSMAI jaarthema voor 2013 is ‘Let’s Go/Co Create’.  De vereniging van sales en marketing professionals in de hospitality branche kijkt dit jaar vooral naar hoe de sector meer rendement voor de Nederlandse gastvrijheidsindustrie kan realiseren door praktische samenwerking en kennisdeling met andere marktpartijen en sectoren.

Het jaarthema werd bekend gemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van HSMAI op 21 januari in hotel NH Schiller in Amsterdam.

HSMAI voorzitter Marja van Reijn: “De directe aanleiding was de HSMAI Eindejaarbijeenkomst van november 2012. Deze draaide om de vraag: Hoe maken we Nederland Gastvrijer? Een van de stellingen was dat als we Nederland gastvrij(er) willen maken, dat dit vraagt om een branche & sector overschrijdend inzicht en samenwerking op het gebied van gastvrijheid.”

76% van de aanwezigen bleek het hier mee eens. Gastvrijheid en klantvriendelijkheid horen thuis in alle sectoren, van overheidsinstanties zoals Marechaussee tot de kleine ondernemer, zoals de bloemenkiosk op de hoek, “Investeren in medewerkers blijft dan ook van belang, waarvoor de HSMAI ook in 2013 opnieuw inspirerende trainingen zal aanbieden”, aldus van Reijn.

Hans Poortvliet, Managing Director HSMAI Nederland vult aan: “In 2013 zullen we dan ook nadrukkelijker in een breder verband gaan kijken naar de logische samenhang en op basis daarvan, mogelijke win-win situaties tussen partijen en sectoren die zich direct of indirect inspannen om Nederland gastvrijer te maken. Hoe wij hen – en zij ons – kunnen helpen met het verder verbeteren, professionaliseren en daarmee pragmatisch vercommercialiseren van de Nederlandse Gastvrijheidseconomie.”

Centre of Expertise

Per 1 januari 2013 hebben NHTV internationaal hoger onderwijs Breda, HZ University of Applied Sciences en Stenden Hogeschool een Centre of Expertise voor toerisme, leisure en hospitality opgericht, in nauwe samenwerking met de universiteiten van Wageningen en Tilburg.

Hans Poortvliet en Gienke Osinga

Hans Poortvliet en Gienke Osinga

Gienke Osinga, directeur van NHTV Academy of Hotel and Facility Management: “Centres of Expertise worden toegekend door het Ministerie van Onderwijs, met als doel de kennis van hogescholen beter toegankelijk te maken voor het werkveld. Het Ministerie heeft hiervoor geld beschikbaar gesteld, met als voorwaarde dat ook het werkveld een grote actieve bijdrage levert. Binnen het Centre of Expertise voor toerisme, leisure en hospitality zullen diverse activiteiten worden uitgevoerd, zoals onderzoek in samenwerking met de sector, maatwerkonderwijs en cursussen, speciale (werkveld)trajecten voor excellente studenten, congressen en publicaties. Momenteel bereidt het Centre of Expertise in samenwerking met de belangrijkste partners het activiteitenprogramma voor. HSMAI is daarbij een belangrijke partner in de gastvrijheidsindustrie voor het gezamenlijk vormgeven en uitvoeren van projecten.”

Bestuurswisseling

Het HSMAI bestuur blijft voor 2013 vrijwel ongewijzigd. Onder het voorzitterschap van Marja van Reijn (Global Blue Holland) blijven Luc Curvers (Heineken Experience), Rob van der Beek (Holiday Inn & Crowne Plaza), Guendaline Stinkens (De Baak), Caroline Koldeweij (Drums & Barrels) Rian van den Berg (Stayokay) en Noortje Teurlings (NBTC) hun bestuurstaken vervullen. Alleen Astrid Aberson (Maasstad Ziekenhuis) heeft haar bestuursfunctie neergelegd. Zij wordt daarin opgevolgd door Rogier de Bonth (Champagne Experience).