Huzarenstukje met evenementencateraars | Conference Matters
Cateringconcept De Boswandeling

Huzarenstukje met evenementencateraars

Het was een unicum. Negen evenementencateraars zij aan zij in een discussiepanel en daarna collectief hun specialiteiten presenterend aan hun doelgroep. Het Genootschap van Eventmanagers kreeg dit huzarenstukje voor elkaar en bood daarmee een even leerzaam als vertroetelend programma aan haar leden. En passant konden de gasten op 2 november kennis maken met twee nog jonge locaties in ’s-Hertogenbosch: het kantoor van de agrarische brancheorganisatie ZLTO en 1931, het vorig jaar geopende congrescentrum van de Brabanthallen.

Cateringconcept De Boswandeling

Fooddesigner Annelies Hermsen trapte af met een presentatie waarin zij vele creatieve toepassingen van voedingsmiddelen de revue liet passeren. Zoals een ruimte waarin gin/tonic werd verdampt, suikergoed gepresenteerd als propjes kauwgom en een vintage veggies concept met ondermeer bitterballen gevuld met vergeten groente. Overigens hoeft fooddesign niet een consumeerbaar resultaat op te leveren, met als voorbeeld een ‘schilderij’ gevormd door een platsgeslagen geaderd stuk vlees.

Oncoloog Winald Gerritsen van het VU medisch centrum in Amsterdam benadrukte in zijn presentatie het belang van gezond eten voor het terugdringen van kanker. Eventmanagers en cateraars kunnen een belangrijke rol spelen dit aspect onder de aandacht van hun directie of opdrachtgevers te brengen. Bijvoorbeeld door de buikomvang van de ‘beslissingsbevoegde’ te meten. Gerritsen riep de evenementenbranche op om het voortouw te nemen in de oprichting van een Healthy Business Club ter bevordering van een gezonde levensstijl in het bedrijfsleven. Hij wist ook al een potentiële sponsor: Mandemakers Keukens.

Tegengas kreeg hij ook. Want een evenement en de bijbehorende catering is toch juist dat ene verwenmoment, waarbij je juist mag afwijken van een verder gezonde levensstijl?

Daarna was het woord aan de negen cateraars die zich elk via een elevator pitch mochten presenteren. Termen als kwaliteit, creativiteit, service en duurzaam vlogen veelvuldig door de zaal. Het onderscheidend vermogen was moeilijk om in woorden weer te geven. Dat zou pas tijdens de proeverij naar boven komen. Uitzondering vormde Bob Hutten van Hutten Catering, die na het verhaal van Gerritsen te hebben aangehoord, zijn voorbereidde pitch liet voor wat het was en spontaan een initiatief lanceerde om met een smaakvoller, aantrekkelijker alternatief te komen voor de speciale voeding die kankerpatiënten nu krijgen.

Belangrijk onderwerp in de elevator pitches en de navolgende discussie was de rol van de cateraar bij de uitwerking van het concept. Zo constateerde Dimitri Chalos van Cuisine on Tour dat evenementenbureaus zich steeds meer als cateraar profileren, waarbij de cateraar een rol als voedselproducent rest.

Diverse event managers onderschreven het belang van een tijdig en goed onderling contact met de cateraars, maar constateerden ook wat obstakels. Zo komt de creativiteit en originaliteit vaak niet tot uiting in de offertes. Beide partijen konden zich er in vinden dat een offertetraject puur op basis van een schriftelijke briefing niet een goede basis vormt voor maatwerk catering.

Een heikel punt blijft het fenomeen van de vaste huiscateraars, wat de keuze voor een andere cateraar vrijwel onmogelijk maakt. Volgens het cateraarspanel valt hier wel een mouw aan te passen middels onderling te verdelen ‘wild cards’. De event managers merken hier in de praktijk weinig van.

Over de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor duurzame catering waren beide partijen het wel eens. Van de zijde van de cateraars werd aangegeven dat catering concepten op basis van front cooking, het zoveel mogelijk ter plekke en op verzoek van de gast bereiden van de gerechten, enorm helpen bij het terugdringen van afval.

Na de discussie werden de deelnemers met de stretched limousines van Aethon terug naar 1931 gebracht om daar een tour langs de uitstallingen van de negen cateraars te maken. Op deze manier kon iedere cateraar zichzelf en de eigen specialiteit voor het voetlicht brengen en bleek dat eenieder een eigen signatuur heeft.

Om er één te noemen. Kitchen Deluxe schotelde haar boswandeling voor. Op het oog nog een logische verzameling van bosvruchten, paddenstoelen, noten en dergelijke op een houten plankje. Maar qua smaak verrassend, want ze waren samengesteld uit andere ingrediënten. Zo bleek de walnoot van eendenlever gemaakt te zijn. Een origineel concept, dat je echter niet zonder uitleg kunt serveren, zo concludeerden de event managers.

Verder was de ‘come-back’ van Martinair Party Service opvallend. In 2007 verdween dit label toen het onder de hoede van Maison van den Boer werd omgedoopt in Oseven. Erwin Verschoor en Miranda Hesselmans hebben vorige maand middels een management buyout de partycateringactiviteiten van Oseven overgenomen en zetten die nu voort onder de naam MPS | Martinair Party Service.