ICCA congres succes op social media | Conference Matters

ICCA congres succes op social media

Zo”n 60 procent van de deelnemers waren voor, tijdens en na het 53e ICCA-congres, dat plaatsvond van 1 tot en met 5 november in het Turkse Antalya, actief op Twitter. Gemiddeld is 10 tot 20 procent van deelnemers aan een congres of beurs actief op dit sociale medium. 70  procent van de deelnemers die Twitter gebruikte gaf aan dat dit meer beleving toevoegde aan hun deelname en bijna 75 procent stelde dat Twitter zorgde voor meer interactie met de andere leden.

7.180 tweets met de hashtag #ICCAWorld zijn verstuurd in de periode tussen 3 weken voor en 1,5 week naar het congres. De hashtag bereikte bijna 2,5 miljoen unieke gebruikers en had bijna 15 miljoen weergaven.

Op het congres waren 887 deelnemers aanwezig. Op 6 november, één day na het congres, waren er 963 unieke bijdragers aan #ICCAWorld. In de 1,5 erna nam het aantal snel toe richting 1.500. 1.329 van de 1.611 tweets in die periode waren retweets.

Volgens Mathijs Vleeming, communicatie strategist bij ICCA, is het succes mede te danken de instructie die de deelnemers kregen over het gebruik van de hashtag. “Alleen je event hashtag communiceren is niet voldoende. Wij hebben uitgelegd wat we wilden dat de deelnemers met de hashtags zouden doen en hoe ze het meeste uit de online conversatie konden halen.”

ICCA vroeg de deelnemers specifiek om de meest interessante content en belangrijkste lessen uit de educatieve sessies te delen met de ICCA gemeenschap. Vleeming: “Waarom zou je aantekeningen op papier maken, als je ze kunt delen en de hele wereld de kans geeft om ze te zien? Ga kijken op Storify met de belangrijkste lessen volgens de congresdeelnemers.  Het leest als gedeelde aantekeningen van de educatieve sessies van het ICCA Congres. Hoe nuttig is dat?” Het hoge aantal retweets is volgens hem een teken dat de gedeelde content als waardevol werd ervaren.
 

#RoadtoAntalya

Om de inzet van social media voorafgaand aan het congres te stimuleren werd de hashtag #RoadtoAntalya ingezet. Hierdoor konden social media volgers en vrienden zien dat iemand naar het congres zou gaan en wat ze gingen missen. ICCA vroeg de deelnemers om via deze hashtag foto”s, tips en adviezen te delen omtrent de reis naar en voorbereiding op het congres. In totaal zijn er 753 tweets verstuurd met #RoadtoAntalya.

Het volledige rapport over de twitteractiviteit met #ICCAWorld vind je hier