ijVENUES Amsterdam: ‘Dat uitzicht… fenomenaal!’ | Conference Matters
Lex Visser en Remco Groenhuijzen voor het uitzicht van ijVENUES Amsterdam

‘Dat uitzicht… fenomenaal!’

Congresseren met een duizelingwekkend uitzicht op het IJ in Amsterdam. Op steenworp afstand van het historisch stadscentrum. Goed bereikbaar per auto, bus, trein en vliegtuig. Klinkt dit onwerkelijk? Ja, en toch is er geen woord van gelogen.
Het wordt zelfs nog beter, want ook parkeren is geen probleem. In de parkeergarages is ruimte voor 550 auto’s en er is zelfs een busterminal. Overnachten is ook al geen probleem met 408 hotelkamers binnen handbereik en nog eens duizend in de directe omgeving.
De afgelopen decennia is het Oostelijk Havengebied in Amsterdam – pal tegenover het Centraal Station – flink onder handen genomen. Het resultaat is een fantastische skyline, met onder andere het Muziekgebouw aan het IJ, het Bimhuis, Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre en Passenger Terminal Amsterdam. Je voelt meteen dat het hier bruist, borrelt en leeft. Kortom, de perfecte omgeving voor een dynamisch congrescentrum.

City of Conferences

“We noemen het zelf liever ‘City of Conferences’”, zegt Lex Visser, cluster director of sales & marketing van Mövenpick in Nederland. “Want dat is toch wel wat het is.” Visser vertelt over de lancering van ijVENUES Amsterdam in 2014, een nauwe samenwerking van bovengenoemde partijen. “Het was de start van de multifunctionele eventcity die het vandaag de dag is.”
In cijfers ziet dat er zo uit: ruim 5.000 vierkante meter event space, voor circa 1.900 deelnemers, waarvan 1.200 in plenaire sessies. En dan ook nog 25 break out rooms en 408 hotelkamers.
Visser neemt ons mee naar de Passenger Terminal Amsterdam, die vanuit het Mövenpick hotel te bereiken is. Het iconische gebouw – want vormgegeven als een schip – herbergt onder andere het imposante Main Deck, het Promenade Deck, het Panorama Deck en de IJ Box, allemaal met zicht op het IJ.
“Dankzij de aanwezige rigging, LED-walls en decors kunnen de ruimtes naar elke gewenste sfeer en grootte worden aangepast. Daarnaast beschikt PTA over een aparte conference area met verschillende zalen en break out rooms. En dan is er nog het gigantische ‘benedendek’.”
Via deze weg, onder het PTA en het Mövenpick Hotel door, wandelen we terug. Want ook hier is een ingang naar het hotel. Visser: “Bussen voor groepsvervoer kunnen hier makkelijk in en uit rijden. Heel handig bij congressen en evenementen: de deelnemers stappen zo de bus uit en het hotel of de PTA in. Makkelijker kan niet.”

Lex Visser, ijVENUES Amsterdam
Lex Visser, cluster director of sales & marketing van Mövenpick in Nederland: “We noemen het zelf liever ‘City of Conferences’.” | Foto: Thomas Fasting

Eigen congresomgeving

Op de 1e verdieping van het Mövenpick hotel, te bereiken via een fraaie trap in de foyer, komen we in het congrescentrum van het hotel. Wat meteen opvalt zijn de hoge plafonds, de ruimtelijke opzet, de lichte kleuren, het daglicht en – alweer – de prachtige vergezichten op het water. De 11 flexibele vergader- en break-outzalen van in totaal 1.100 vierkante meter bieden ruimte aan conferenties en vergaderingen tot 450 afgevaardigden. De vergaderzalen zijn uitgerust met de modernste technische apparatuur die op afstand kan worden bediend met een touchscreen.
Visser: “Veel organisatoren willen de ruimte tegenwoordig graag in de eigen bedrijfsstijl branden. Geen probleem. Via de digitale schermen kunnen we veel doen en bovendien werken we samen met een partij die alles – van wanden tot ramen tot zuilen – op maat kan bestickeren. Dat geldt uiteraard ook voor de ruimtes in PTA.”

Remco Groenhuijzen, ijVENUES Amsterdam
Remco Groenhuijzen, regional vice president Mövenpick Nederland: “We werken ook samen met de wat meer industriële eventlocatie De Kromhouthal aan de andere kant van het IJ. Alleen al het boottochtje heen en terug vinden de gasten een beleving.” | Foto: Thomas Fasting

SAIL 2020

We begeven ons naar de sfeervolle bar op de begane grond, waar Remco Groenhuijzen, regional vice president Mövenpick Nederland, zich bij ons voegt.
“Je kunt je voorstellen dat de mogelijkheden van ijVENUES Amsterdam ongelooflijk zijn”, vult hij aan. “Want we hebben ook nog het Muziekgebouw aan het IJ, met verschillende multifunctionele zalen van in totaal zo’n 2.500 vierkante meter, en het Bimhuis, met onder andere de prachtige concertzaal-met-uitzicht. Trouwens, we werken ook samen met de wat meer industriële eventlocatie De Kromhouthal aan de andere kant van het IJ. Alleen al het boottochtje heen en terug vinden de gasten een beleving.”
Over boottochtjes gesproken, volgend jaar staat Amsterdam weer in het teken van SAIL Amsterdam. De verwachting is dat het vijfjaarlijkse evenement, waarbij talloze monumentale zeezeilschepen de wateren rond Amsterdam bevaren, zo’n anderhalf miljoen bezoekers zal trekken.
Groenhuijzen: “Vanuit al onze ijVENUES hebben we eersteklas uitzicht op het evenement. Het is echt uniek wat je dan ziet. Natuurlijk spelen we hier op in. Zo openen we tijdens de SAIL onder andere de ‘Mövenpick Marine Club’, een stijlvolle tent op ons dakterras. Hier kunnen bedrijven en particulieren een unieke ervaring voor hun gasten en relaties creëren. De vorige keer hebben we het ook gedaan en dat was een doorslaand succes.”

Mövenpick onderdeel Accor

In april 2018 is Mövenpick Hotels onderdeel geworden van AccorHotels, de grootste hotelgroep van Europa. Accor voert vele hotelmerken, waaronder Ibis, Novotel en Sofitel. “De 84 Mövenpick hotels in 27 landen, waaronder twee in Nederland, zijn een zeer welkome aanvulling op het portfolio”, vertelt Groenhuijzen. “We beschouwen Mövenpick als een luxe en premium merk binnen ons assortiment en blijven het als zodanig in de markt zetten.”
“Eén van de vele voordelen is de uitbreiding van de congresfaciliteiten. Regelmatig krijgen we aanvragen voor grote conferenties voor 500 of 1.000 personen. Voorheen konden we die bij Accor niet kwijt, nu met gemak. Ook maakt Mövenpick Hotels nu onderdeel uit van ons internationale loyalty programma. Met als gevolg dat gasten vanuit de hele wereld, met name uit Groot-Brittannië en Amerika, ons inmiddels weten te vinden.”