Congressen

Inclusiviteit staat niet hoog op de agenda

In de Angelsaksische landen, Amerika voorop, staat inclusiviteit hoog op de agenda. Dat geldt ook voor de congresbranche. In Nederland lijkt het geen hot topic. Klopt dat, waarom is dat zo en is dat erg? Wij vroegen het vijf relevante professionals.

Erik-Jan Ginjaar

Algemeen directeur Postillion Hotels

Erik-Jan Ginjaar“In vergelijking met de Verenigde Staten staat inclusiviteit wel lager op de agenda, maar het is niet zo dat het onderwerp helemaal niet op ons netvlies staat. Op de Horecava begin dit jaar zijn er bijvoorbeeld diverse sessies aan gewijd. En recent was er een bijeenkomst met allerlei CEO’s uit onze hospitalitybranche en daar was inclusiviteit het enige thema. Dus het staat wel degelijk op de agenda, maar heeft niet de prioriteit.
Ten tweede blijft het een heel ingewikkeld onderwerp. Want waar gaat het nou precies over? Om meer vrouwen aan de top, meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in je bedrijf krijgen? Enzovoort.
We zijn, ik zeg het maar plat, toch een polderlandje. Zolang we niet duidelijk hebben welk probleem we oplossen, is het ook moeilijk om het aan te pakken. Wij hebben vrouwen in ons managementteam, maar is dat dan divers?
Ik vind het ook geen topic als ik mensen aanneem. Je neemt altijd de persoon aan bij wie je het beste gevoel hebt.
Ik denk wel dat we meer met vakgenoten moeten praten over diversiteit, maar ik vind ook dat het onderwerp een negatieve lading heeft. Ik hoor vaak: wij doen dit al, maar wat doe jij?
Ik zou de discussie veel meer willen voeren over welke mensen het beste passen bij welke rol. We kunnen meer vrouwen als hoteldirecteur aanstellen, maar los je dat op door bijvoorbeeld kinderopvang aan te bieden in je hotel? Ik heb geen idee.
Dat zijn niet alleen gesprekken die je met branchegenoten moet voeren, ook de overheid is aan zet. De discussie zou veel meer moeten gaan om hoe we kunnen zorgen dat iedereen, ongeacht de gezinssamenstelling of thuissituatie, in dit vak kan werken. Dan haal je die toch wat nare bijsmaak over diversiteit eraf.”

Ilaaf Al-Saidi

Spreker over cultuurverschillen

Ilaaf Al-Saidi
Foto: Chantal Berends

“Ik ben ook wel bekend als de columnist op de motor. Vorig jaar begon ik met columns schrijven op mijn LinkedIn-pagina. Ik reisde door heel Nederland op mijn motor om de mooiste conversaties en standpunten te delen van bijzondere mensen die ik tegenkwam. Een uit de hand gelopen hobby kun je zeggen, want inmiddels hebben de columns mij een Ted-Talk, nominatie en veel volgers opgeleverd.
Daarom besloot ik om mijn eigen onderneming te beginnen. Ik ben spreker over voornamelijk culturele diversiteit en hoe om te gaan met culturele verschillen en geef daarnaast ook veel workshops en masterclasses. Ik sta regelmatig op congressen en evenementen, maar doe nog steeds het liefste opdrachten die indirect invloed zullen hebben op onze maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan het Openbaar Ministerie, de politie en Defensie. ‘Steek je hand op als je een etnische achtergrond hebt’, zeg ik vaak als ik bij deze organisaties ben. Nog niet de helft steekt dan een hand op.
Dat is uiteraard een gemiste kans, want culturele diversiteit maakt je organisatie rijker. Dat heb ik zelf ook ervaren toen ik nog bij Defensie werkte en bij de anti-ISIS-coalitie zat. Door militairen te trainen in cultural awareness, Koerdisch en Arabisch, merkte ik dat tijdens de uitzending beter contact ontstond met de plaatselijke bevolking. Dat leidde vaak tot sympathieke conversaties.
Mijn missie is volbracht als ik na een opdracht te horen krijg: ‘We zullen vaker het gesprek open aangaan’. De mooiste veranderingen beginnen namelijk met een goed gesprek.”

Caroline van Reenen

Oprichter en directeur van projectmanagement- en congresorganisatiebureau HOEZO!

Caroline van Reenen“Het is een superbelangrijk thema, zeg ik als voorzitter van het VrouwenNetwerk van ondernemersvereniging VNO-NCW. Ik constateer dat inclusiviteit in het algemeen niet hoog genoeg op de prioriteitenlijstjes staat.
In Nederland hebben we vaak het idee dat ‘de beste’ gekozen moet worden. Dan blijf je in bekende vijvers vissen en op deze manier komen we er nooit. Nog veel te vaak zijn er meetings met veel te veel witte mannen. Sterker nog: soms zijn er alleen maar witte mannen aanwezig. Dan zul je je moeten realiseren dat met name de ‘minderheden’ geen aanleiding zullen zien om mee te werken of deel te nemen aan een event.
Ik vind dat wij er als congresorganisatoren op moeten letten dat inclusiviteit altijd terugkomt in het programma en op het podium in de keuze van sprekers. Juist op deze plek kunnen we op een goede en positieve manier bijdragen aan inclusiviteit, aan meer gelijkheid voor vrouwen en mensen met een andere etnische achtergrond, seksuele geaardheid, of met een beperking. Zo wordt het hopelijk vanzelfsprekend.
Wij geloven dan ook dat ieder programma of congres inspirerender, bruisender, dynamischer en effectiever is als het inclusief en divers is samengesteld.”

Jacco Verschoor

Oprichter advies- en organisatiebureau Creators of Live

Jacco Verschoor“Wij organiseren evenementen en congressen op diverse schaal, zowel voor Nederland als wereldwijd. De verschillen zijn groot.
We zien dat bij grote organisaties, voornamelijk uit de VS en het Verenigd Koninkrijk, inclusiviteit steeds belangrijker wordt. Dan gaat het om minder validen die kunnen deelnemen aan een congres tot de juiste mix van sprekers. Zo hoeft niemand zich buitengesloten te voelen en dat is uiteindelijk waar inclusiviteit over gaat.
In Nederland is dat overduidelijk vaak nog wat lastiger. Hier is nog terughoudendheid rond dat thema. Ik ben nu met een klein congres bezig waarbij inclusie en diversiteit zelfs wordt doorgetrokken in gezond eten en duurzaamheid. Het gebeurt dus wel, maar nog op kleine schaal.
Verder organiseren we een event dat gedurende de Pride Amsterdam komende zomer voor een Britse opdrachtgever die daarmee zijn corporate identity wil versterken. Het is een ultiem voorbeeld van diversiteit.
Ik vind als congresorganisator dat je een opdrachtgever meer bewust mag maken van inclusiviteit en diversiteit. Wij kennen de trends en lopen natuurlijk op dat gebied altijd voor. Wij kunnen een opdrachtgever motiveren om de juiste beslissingen te maken.”

Séla Diender

Projectmanager events bij Effectgroep

“Er mag zeker meer aandacht zijn voor inclusiviteit op evenementen. De branche is er wel mee bezig, maar mag er nog echt stappen in maken. Terwijl het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.
Is het bijvoorbeeld echt noodzakelijk om iemands geslacht te vragen in een registratieformulier of is een voornaamwoord (inclusief de optie hen/hun) voldoende? Het is nu nog niet zo vanzelfsprekend dat bij elk event duidelijke communicatie is over de toegankelijkheid van de locatie. De eventlocatie geeft bijvoorbeeld aan rolstoeltoegankelijk te zijn, maar is de dichtstbijzijnde openbaarvervoerhalte dat ook? Of bestaat er een mogelijkheid om een gebarentolk in te huren? Dat kost misschien wel extra geld en moeite, maar het gaat om het bewustzijn en dat je als eventmanager met een andere bril naar een locatie gaat kijken.
Dat inzicht mag wel groter zijn. Denk bijvoorbeeld naast toegankelijkheid ook aan een invalide- of genderneutraal toilet, een plek om te kolven, een gebedsruimte, of prikkelvrije zone waar mensen zich even kunnen terugtrekken. Dat soort zaken wordt ook nog wel eens over het hoofd gezien. Als je met dergelijke, op zich kleine dingen rekening houdt, voelt iedereen zich aangesproken.
Daarnaast gaat het ook om een diversiteit van sprekers. Als er een man op het podium staat, denken wij na of we daar een vrouw tegenover kunnen zetten. Dat geldt ook voor de hosts tijdens een evenement. Dat hoeven niet alleen vrouwen te zijn, maar ook mannen of mensen van verschillende leeftijd en achtergrond. Zo sluit dat aan op de diversiteit aan bezoekers van het event.”
Foto: Amy van de Weem


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief