Jaarbeurs lijdt 12,4 miljoen verlies in 2020 | Conference Matters
Jaarbeurs Jaarverslag 2020

Jaarbeurs lijdt 12,4 miljoen verlies in 2020

Jaarbeurs heeft vorig jaar 12,4 miljoen euro verlies geleden, zo blijkt uit het jaarverslag over 2020. In 2019 boekte het Utrechtse evenementencomplex nog ruim 12 miljoen euro winst.

Als gevolg van de coronamaatregelen nam de omzet af naar € 57,9 miljoen ten opzichte van 141 miljoen in 2019, een terugval met 59 procent. Positieve bijdragen aan financiële resultaat waren een overheidsbijdrage van € 12,6 miljoen vanuit de NOW-regeling en een besparing aan directe kosten van 4,4 miljoen.

Financieel solide

De balans blijft solide stelt Jaarbeurs in haar jaarverslag en de liquiditeit is ultimo 2020 met € 80,3 miljoen (2019: € 97,5 miljoen) nog steeds een belangrijke buffer.

Voor de Koninklijke Jaarbeurs is 2020 een van de meest bijzondere jaren uit de 104-jarige geschiedenis, zegt CEO Albert Arp tegen De Utrechtse Internet Courant. “In het begin van het jaar zette de goede financiële trend, die we vanaf 2016 hadden ingezet, zich nog onverminderd voort. Daardoor gingen we gelukkig financieel topfit de crisis in en komen wij er ook weer fit uit.”

Investeringen gaan door

De solide financiële positie heeft het mogelijk Jaarbeurs mogelijk gemaakt om ook in 2020 te blijven investeren. Zo is in 2020 hebben 3 miljoen geïnvesteerd in technologie en digitalisering, waarvoor in 2019 een strategische alliantie werd gesloten met Samsung Global.

In 2020 is in het hallencomplex een netwerk aangelegd van beacons die verbonden zijn door geo-magnetische velden en wifi. Dit netwerk biedt mogelijkheden voor netwerk- en marketing-activiteiten van organisatoren en deelnemers en voor indoor-navigatie. Met het oog op de coronamaatregelen is ‘een bijvangst’ dat deze technologie ook is in te zetten voor crowd management en anderhalvemeterbeleid.