Terugblik op Vuelta Holanda: bijna miljoen fans aanwezig

In de vier dagen dat de Ronde van Spanje aftrapte in Nederland hebben bijna een miljoen mensen de wielerwedstrijd bezocht. Dat schat de organisatie van La Vuelta Holanda, die de komst van de Spaanse wielerronde in Nederland organiseerde. Qua sportmarketing een topprestatie, die deels in het teken stond van duurzaamheid.

Bij de ploegenpresentatie in Utrecht, donderdagavond, telde de organisatie zo’n 12.500 toeschouwers. Een dag later bij de eerste etappe in Utrecht stonden zo’n 260.000 mensen langs het parcours en de tweede etappe van Den Bosch naar Utrecht trok zo’n 375.000 belangstellenden. De derde rit, met start en finish in Breda, werd door zo’n 350.000 toeschouwers bezocht.

Volgens Vuelta-directeur Javier Guillén werd het evenement boven verwachting bezocht. Hij noemt Nederland een plek “die fietsen ademt en die we in ons hart gesloten hebben”. Ook de kijkcijfers waren uitstekend: op zaterdag en zondag keken respectievelijk 2,1 miljoen en 1,5 miljoen mensen naar de live-uitzending van de NOS. De start van de Vuelta in Utrecht zou eigenlijk al in 2020 plaatsvinden, maar werd vanwege de coronapandemie uitgesteld met twee jaar.

Jaarbeurs helpt Vuelta verduurzamen

Eén van de partners van dit wielerspektakel in Nederland is Koninklijke Jaarbeurs Utrecht. Daar startte de ronde op vrijdag met een ploegentijdrit, die door Team Jumbo Visma uit Nederland werd gewonnen. Het is niet voor het eerst dat één van de grootste wielerevenementen ter wereld van start gaat bij Jaarbeurs. In 2015 vertrok de Tour de France van dezelfde locatie. Met deze ervaring weet de Jaarbeurs als geen ander wat er komt kijken bij zo’n internationale gebeurtenis.

Jeroen van Hooff, CEO van Koninklijke Jaarbeurs: “We zijn er enorm trots op dat de Jaarbeurs wederom startlocatie is van zo’n prachtig internationaal wielerevenement. De Jaarbeurs bevindt zich in het hart van de stad Utrecht. We dragen heel graag bij aan het internationaal op de kaart zetten van de stad met de organisatie van dit soort grote sportevenementen.” Als partner van La Vuelta Holanda faciliteert Jaarbeurs ook het internationale perscentrum, Het Village Départ en de VIP hospitality voor de eerste etappe.

Duurzaamheid was een belangrijk thema van La Vuelta Holanda. Zo had de organisatie de primeur van een Groene Karavaan, die voor het wielerpeloton uitreed met duurzame voertuigen en een duurzame boodschap. Dit sluit aan bij doelstelling van de Jaarbeurs om de meest duurzame evenementen- en congreslocatie van Europa te worden. Marloes van den Berg, Chief Sustainability Officer: “Als partner en startlocatie dragen wij heel graag een steentje bij aan het duurzame karakter dat de Ronde van Spanje heeft dit jaar. Jaarbeurs streefde er in alle operatie en logistiek naar om zo dicht mogelijk bij CO2-neutraal te komen.”

Sportmarketing door Triple Double en SportVibes 

Twee bureaus verzorgden de sportmarketing. In voorbereiding op de start in 2020 ontwikkelde Triple Double de commerciële en marketingstrategie, huisstijl, website en ‘city dressing’ in alle 34 parcoursgemeenten. Vanwege de coronapandemie werd het event afgelast. Eind 2021 zijn de werkzaamheden weer opgepakt. Daarnaast heeft Triple Double meegewerkt aan het maatschappelijke partnerschap van Fonds Gehandicaptensport.

SportVibes is verantwoordelijk voor de online communicatiestrategie en contentcreatie. Voorafgaand en tijdens het evenement brachten zij de sport en de betrokken steden en provincies online gericht onder de aandacht. Daarnaast was SportVibes verantwoordelijk voor media en woordvoering en voor de productie van een aantal grote events in aanloop naar de start op 19 augustus. Zo organiseerde het bureau een groot persevenement in de Grote Kerk van Breda.