Leiden Marketing en partners sluiten convenant congresmarketing | Conference Matters

Leiden Marketing en partners sluiten convenant congresmarketing

Leiden Marketing en een aantal partners hebben een convenant gesloten voor de bewerking van de (inter)nationale congres-associatiemarkt. Op donderdag 14 november zullen de partijen in het nieuwe eventcenter van Holiday Inn Leiden het convenant ondertekenen.
Leiden als Internationale Kennisstad wil zich pro-actief richten op het voor de stad te verwerven van associatiecongressen. Leiden Marketing wil deze missie bewerkstelligen door een intensieve samenwerking aan te gaan met de universiteit, kennisinstituten, lokale overheid en dienstverleners binnen de congresbranche in Leiden, met als doel deze (inter)nationale verenigingscongressen naar de stad te halen.

Om deze samenwerking kracht bij te zetten, wordt donderdag 14 november het convenant ondertekend door onderstaande partijen:

1. Arriva, dhr. M. Kleingeld – Ontwikkelmanager
2. Boerhaave  Congress Service, mevr. drs. E.S. Bringmann – Hoofd Boerhaave Nascholing 
3. CORPUS ‘Congress Centre’, dhr. H. H. Lazarom – Directeur
4. Gemeente Leiden, dhr.ir. R. Gerritsen – Afdelingsmanager realisatie
5. Holiday Inn Leiden, dhr. R.W. Reichert – General manager
6. Pieterskerk Leiden, mevr. F. Hurkmans – Directeur-bestuurder
7. Stadspodia Leiden, dhr. F.J. Funnekotter – Algemeen directeur    
8. Universiteit Leiden, dhr. Prof. Dr. A.F.J. van Raan – Professor of Quantitative Studies of Science  Centre for Science and Technology Studies (CWTS)
9. Leiden Marketing, dhr. M.J. Bulthuis – Directeur

Leiden Convention Bureau

Om aansluiting te vinden bij de internationaal gangbare terminologie wordt vanaf nu de naam ‘Leiden Convention Bureau’ gevoerd als onderdeel van Leiden Marketing.

Het ‘hosten’ van (inter)nationale verenigingscongressen heeft een tweeledig effect. De stad vergroot de naamsbekendheid als plaats waar op het vakgebied ontwikkelingen van importantie plaatvinden. Goed voor de profilering van de stad als kennisstad en Universiteitsstad. Leiden bevestigt met de organisatie van dit congres opnieuw haar reputatie als leidende internationale kennisstad.

Daarnaast is de congresmarkt economisch gezien lucratief. Deelnemers aan internationale congressen besteden gemiddeld tussen de € 300,- en € 400,-per dag volgens het NBTC. Het gaat dan om bestedingen in de hotels, de horeca, de musea, detailhandel, vervoer etc. Naast congresdeelnemer zijn ze ook potentieel toekomstige toeristen in het hogere segment, met een voorliefde voor cultuur. Dit zorgt voor een grote bijdrage aan de gastvrijheidseconomie.