Linda Hilberdink: ‘Mijn drijfveer is dat mensen geïnspireerd worden’
Linda Hilberdink © Caroline Martinot

‘Mijn drijfveer is dat mensen geïnspireerd worden’

Als senior Field Marketing Manager is Linda Hilberdink verantwoordelijk voor de marketing van Genesys in de regio’s Benelux, Spanje en Zuid-Oost Afrika. Het organiseren van congressen en events is een belangrijk onderdeel van haar functie.

Toen ze zestien was, wist Linda Hilberdink al precies wat ze ‘later’ wilde gaan doen. “Ik wilde de wereld over, mensen ontmoeten, culturen leren kennen”, vertelt ze. “Het internationale bedrijfsleven leek me de manier om dat voor elkaar te krijgen. Het werd een plan, een missie zelfs, dat begon met mijn HBO-studie International Marketing.”
Maar eerst vertrok Linda Hilberdink na haar eindexamen voor zes weken naar Israël. “Het avontuur lonkte, de wereld lag voor me open. Het leven in de kibboets was zwaar. Vier uur ’s nachts je bed uit en dan in de hitte op het land werken.”
“Ik leerde hard werken, wat natuurlijk handig was, maar het opende ook mijn ogen. Daardoor was ik nóg gemotiveerder om aan mijn studie te beginnen. In de middagpauzes stortte ik me zelfs op mijn wiskundeboeken om mijn achterstand weg te werken. Zó gedreven was ik.”

Positieve draai

Terugkijkend is die ervaring de basis geweest van hoe ze nu in het leven staat, vertelt ze. “Veel zaken in het leven heb je zelf in de hand. Maar er gebeuren ook dingen waar je geen invloed op hebt. Hoe ga je daarmee om? Vaak kun je er uiteindelijk wel een positieve draai aan geven. Dat vind ik een inspirerend gegeven.”
“Ik laat dat ook graag in mijn congressen terugkomen. Bijvoorbeeld door een keynote speaker te kiezen die een heel persoonlijk, herkenbaar of motiverend verhaal heeft.”
“Dat had ik bijvoorbeeld in 2014, op het jaarlijkse klantencongres met Joseph Oubelkas. Hij zat tien jaar onterecht vast in Marokko en schreef daar het boek ‘400 brieven van mijn moeder’ over. Ik had het boek gelezen en heb hem gewoon gebeld. We hadden direct een klik. Hij bleek een begenadigd spreker. Mensen zaten met tranen in hun ogen in de zaal, ze hebben het er nu nog over.”
“Mijn drijfveer bij het organiseren van congressen is dat mensen geraakt en geïnspireerd worden. Door de impact van zo’n verhaal komen krachten, talenten en creativiteit bovendrijven. Dan is de kans ook groot dat de boodschap van het congres langer blijft hangen.”

Start-ups en multinationals

Na haar studie maakte Hilberdinks carrière meteen een vlucht. Zo werkte ze voor diverse internationale bedrijven, van start-ups tot multinationals, waar ze zich ontpopte tot een ware marketingvirtuoos. Het organiseren van rendabele – want dat is tenslotte waar het in de zakelijke wereld om draait – beursdeelnames, congressen en events blijkt haar in het bloed te zitten. Van Japan tot Amerika en van het Midden-Oosten tot Afrika: overal toont ze met haar evenementen initiatief en durf, én oogst ze succes.
Linda Hilberdink: “Eén van de meest bijzondere events die ik heb gedaan, was de serie PureCloud Kick Off events. Dat was in 2016 voor Interactive Intelligence, het Amerikaanse softwarebedrijf waar ik toen werkte. PureCloud was in die tijd nog een disruptieve innovatie binnen de contact center business. De Kick Off Roadshow voor mijn regio’s begon in Nederland, ging daarna naar het Midden-Oosten en eindigde in Zuid-Afrika.”

Artiest op wereldtournee

“Voor het Midden-Oosten vloog ik naar Riyad in Saudi-Arabië, wat ik geweldig vond om mee te mogen maken. Ik had me goed ingelezen en was voorbereid op wat als vrouw wel en niet kon in dit land. Uniek was het feit dat Arabische delegaties meteen na het event naar ons kantoor kwamen en ter plekke een offerte lieten maken: zo enthousiast waren ze.”
“Zuid-Afrika was ook gedenkwaardig. Daar vond de Kick Off op drie plekken binnen een week plaats. Johannesburg, Durban en Kaapstad. Samen met een team achter elkaar events draaien en weer opnieuw het vliegtuig in… ik voelde me net een artiest op wereldtournee.”
“We maakten van alles mee. Zo hadden we bij de eerste vlucht te maken met een noodlanding. Daarna moest ik sommige collega’s wel weer met een positieve mindset het vliegtuig in zien te krijgen, omdat we de volgende dag acte de présence moesten geven. Het zijn soms bizarre situaties die je meemaakt, maar daar word je als team juist sterker van.”

Kans om te groeien

Ook teleurstellingen zijn in de internationale zakenwereld ‘part of life’. “Het is een kans om te groeien, om van te leren, weet ik inmiddels”, zo stelt Hilberdink. “Maar daar moet je wel voor open staan.”
“Een voorbeeld is de teleurstelling over het verlies van mijn geliefde regio’s Afrika en Midden-Oosten na de overname van Interactive Intelligence door het eveneens Amerikaanse Genesys. De periode waarin ik nog niet wist of, en hoe, ik me in deze nieuwe organisatie weer happy zou gaan voelen, was moeilijk.”
“Tegelijkertijd voelde ik dat zoiets niet zomaar gebeurt en dat deze fase me verder zou brengen. Ik zag namelijk ook veel gave dingen gebeuren, zoals de lancering van het nieuwe logo. Al met al heb ik in dat jaar van transitie enorm veel geleerd. Al vrij snel besloot ik er weer vol goede spirit voor te gaan.”
“Een jaar later kreeg ik Zuid-Afrika weer terug; de cirkel was rond. De lat ligt hoog bij Genesys, maar daar hou ik van. Bovendien is er veel ruimte voor groei en ontwikkeling.”
Genesys is marktleider op het gebied van customer service software. De ontwikkelingen daarin gaan razendsnel. “Met de juiste mix van technologie en de menselijke factor kun je als bedrijf zorgen dat klanten blij worden van het contact met jouw organisatie”, legt Linda Hilberdink uit. “De meest recente ontwikkeling is het toepassen van Artificial Intelligence (AI), zeg maar de robotisering van het klantcontact. Sommige mensen vinden dat best bedreigend. Maar Genesys denkt dat samenwerking tussen mens en AI zorgt voor een betere en snellere service aan klanten. Dat heet Blended AI en is momenteel booming in de wereld van customer care.”

Events zijn cruciaal

Naast de vele digitale kanalen die Genesys inzet om deze ontwikkelingen in de markt te zetten, zijn congressen en events cruciaal om de boodschap face to face over te brengen. “Op dit moment werken we hard aan de invulling van de Genesys Blended AI Summit 2019. Dit congres is bedoeld voor organisaties die hun klantencontactcentrum professioneel willen inrichten en hun service op een hoger niveau willen brengen. Denk bijvoorbeeld aan banken, verzekeringsmaatschappijen en grote retailers.”

Energie van een locatie

“Eén van de belangrijkste aspecten bij congressen is het vinden van de juiste locatie, vind ik. Wat voor energie heeft een locatie?”
“Voor de Blended AI Summit in de Benelux heb ik gekozen voor het Hulstkamp Gebouw in Rotterdam. Historisch én industrieel, veel allure, fijne ambiance, goede AV, ze denken goed mee en zijn prima bereikbaar voor de Nederlandse en Belgische markt. Allemaal punten waar ik aan hecht.”
“Goede content is uiteraard heel belangrijk. Er moet een goed thema zijn. Een congres is eigenlijk ook een product. Je moet het verkopen, zowel intern als extern. Dus brand het: zorg voor een mooi logo, inspirerende sprekers, goede catering en een toplocatie. En het moet natuurlijk top georganiseerd zijn. Vijfsterren kwaliteit, voor minder ga ik niet.”
Linda Hilberdink zit nog midden in de voorbereidingen, maar is nu al opgetogen over het programma. “De inhoudelijke keynote over Blended AI wordt op mijn verzoek verzorgd door Genesys Chief Product Officer Peter Graf, die hiervoor speciaal uit Amerika overkomt. Verder ben ik verheugd dat Deborah Nas, Professor aan de TU Delft, ondernemer en trendwatcher, komt spreken. Zij is gespecialiseerd in technologietrends, zoals Artificial Intelligence, Internet of Things en Robotica. Heel inspirerend.”
Tegelijk met de organisatie van de Summit in Nederland, is Hilberdink bezig met de gelijknamige events in Zuid-Afrika en Spanje.
“Dat internationaal actief zijn, het reizen, het soms onder hoge druk iets moois neerzetten, die helikopterview houden over alle aspecten die bij events komen kijken… ik geniet daar enorm van. Het is precies waar ik van droomde toen ik zestien was.”

Breken of sterker maken

Moeilijke ervaringen kunnen je breken of sterker maken. Linda Hilberdink kiest voor het laatste, heel bewust.
“Ik heb de afgelopen jaren ontzettend veel geleerd. Juist ook door te werken in een wereld die zich snel ontwikkelt, waardoor ik mezelf ook snel kon ontwikkelen. Iedereen heeft een verhaal en iedereen gaat er anders mee om. Ik probeer de mensen om me heen altijd iets positiefs mee te geven. Door te inspireren of soms zelfs door te spiegelen.”
“Hoe ik mijn toekomst zie? Voorlopig wil ik nog internationaal werken en mooie projecten leiden. Daarnaast blijf ik mezelf verder ontwikkelen en wil ik mensen inspireren en coachen, met als thema ‘hoe kun je het maximale uit het leven halen?’ Laat je geluk niet van anderen afhangen. Met de juiste focus en drive kun je altijd verder komen. Iedereen heeft potentieel om zijn of haar dromen waar te maken. Alles is mogelijk. Ik ben het bewijs.”