Meer inspiratie, minder inhoud tijdens NLconference 2011 | Conference Matters
Hans Janssen tijdens NLconference 2011

Meer inspiratie, minder inhoud tijdens NLconference 2011

Hans Janssen tijdens NLconference 2011
Hans Janssen tijdens NLconference 2011

 

Je kunt het gerust een trend noemen om een bonte mengeling van sprekers over hun inspirerende zienswijze en projecten (kort) te laten spreken. Congressen als TED en Pinc zijn er de succesvolle voorbeelden van. De MPI NLconference van 11 april paste geheel in deze trend. Het resultaat: een universeel congres dat voor de doelgroep meeting professionals diepte miste.

MPI kreeg met haar NLconference op 11 april wederom een recordaantal mensen uit de meeting industrie bij elkaar. Meer dan 350 deelnemers vulden de grote zaal van Muziekgebouw aan ’t IJ en konden tussendoor genieten op het zonovergoten terras.

Diverse leuke, interessante projecten werden elk in een half uur tijd door hun initiatiefnemers gepresenteerd. James Veenhoff vertelde over de Amsterdam Fashion Week, gestart lang voordat men Amsterdam en fashion in één zin durfde te gebruiken. Oscar Kneppers, bedenker van Emerce en Bright, promootte zijn nieuwe project rockstart.com, dat hij na de verkoop van beide titels en een sabatical aan het uitrollen is. Dagan Cohen toonde hoe probeersel om een kleine buurtbioscoop nieuw leven in te blazen, heeft geleid tot een groot aantal spin-offs voor zijn Upload Cinema. Kunstenaar Daan Roosegaarde liet zien hoe hij op zoek is naar interactie tussen mens en techniek om zo een nieuwe werkelijkheid te creëren.

Intermezzo’s waren er met de goochelkunsten van Robert de Vries van Energizer XL en een optreden van wereldkampioen kunstfluiten Geert Chatrou. Muzikaal dagvoorzitter Gregor Bak zorgde met zijn gezongen introductie van de sprekers telkens voor een dynamische overgang.

Het was Hans Janssen van Denkproducties, organisator van succesvolle seminars als ‘MBA in één dag’, die eindelijk een directe link naar de meeting industrie verzorgde. Met creatieve en doordachte marketingcampagnes brengt hij zijn seminars onder de aandacht en trekt hij potentiële deelnemers over de streep. En hij zorgt dat het geen gebakken lucht is, want op de uiteindelijke dag krijgende deelnemers altijd meer dan hen is beloofd.

Zijn verhaal sloot goed aan op dat van de eerste spreker van de dag, Roland van der Vorst. Die vertelde hoe je nieuwsgierigheid kunt opwekken. Nog altijd de beste manier om deelnemers te werven.

Sharon Kroes, wereldkampioen debatteren, toonde zich een waar docent door rustig een duidelijk verhaal over het opbouwen van argumentatielijnen neer te zetten. Daarbij kreeg hij het merendeel van de zaal knap aan het werk. Alleen was de omvang van deze klas wel erg groot en de tijd te beperkt om tot een sluitend verhaal te komen.

Hans Janssen had in zijn betoog al aangegeven dat het slot van een congres (voor de eventuele borrel) moet bestaan uit een piekmoment in plaats van bijvoorbeeld een obligate paneldiscussie. Armand Schreurs zorgde met zijn poppentheater voor dit bijzondere slotakkoord bij de NLconference. Op humoristische wijze liep hij de lessen van de dag nog eens door.

Al met al was de NLconference een geslaagde dag gezien de kwaliteit van de sprekers, de variatie in het programma en de kwaliteit van de organisatie. Wel denk ik dat dit congres voor elk publiek geschikt zou zijn geweest en dat is voor de jaarlijkse conferentie voor de meeting industrie geen pre.

 

Meer NLConference op internet

Gerrit Heijkoop verzamelde de social media statistieken van deze bijeenkomst. Zijn bevindingen vind je hier. De beloofde backchannel bevond zich dit keer, in tegenstelling tot de vorige editie, achter het podium in plaats van zichtbaar achter de spreker. Deze indirecte vorm is volgens mij niet bevorderlijk voor de interactie. Verder was het telefonisch bereik in de zaal slecht. Ter verdediging geldt dat de gratis Wifi van Muziekgebouw aan ‘t IJ prima werkte.

Photonic maakte een foto-impressie van de MPI NL Conference 2011 in het Muziekgebouw: http://nlconference11.photonic.nl

Daarnaast kan iedereen nog eens de dag terugbeleven op You Tube. Via deze link http://youtu.be/23ZOL6NwJY4 kom je bij de korte video-impressie.

De reacties op Twitter zijn terug te vinden via @nlconference of de hashtag #nlconference.

Speciaal voor de deelnemers is er een Linkedin groep waar de deelnemers ook na het evenement in contact kunnen komen met medebezoekers. http://www.linkedin.com/groups?gid=2638437&trk=myg_ugrp_ovr