Congressen

Meeting industrie verandert door IJslandse aswolken

De nadelige gevolgen van de IJslandse aswolken en recente (natuur)rampen en epidemieën als de varkensgriep, het H1N1-virus en de olieramp voor de Amerikaanse westkust veranderen de meeting industrie. Tijdens een door de internationale branchevereniging ICCA georganiseerd seminar op IMEX 2010 in Frankfurt kwamen de aanwezigen tot de volgende tendensen als reactie op het stilleggen van het vliegverkeer in april.
.
.
.
.
.
.
.
  • Verzekeraars herzien hun contracten. Ze willen in de toekomst de discussie vermijden over wat onder ‘force majeur’ valt. De vraag is of organisers en planners deze nieuwe voorwaarden zullen accepteren.
  • Ook hotelketens overwegen herziening van hun contracten. Zij kijken vooral naar het overschakelen naar een ander (wel bereikbaar) hotel van de keten en de voorwaarden waaronder het evenement naar een andere periode kan worden verzet.
  • De refund fees/policies van organisatoren zullen kritisch worden bekeken door de potentiële deelnemers.
  • Delegates zullen later beslissen over deelname. Dit betekent dat de cash flow van congressen zal veranderen en de organisator langer in onzekerheid blijft over het aantal deelnemers.
  • Bedrijven zullen hun meetings dichter bij het (regionale) hoofdkantoor organiseren. Dit versterkt de positie van bestemmingen in Centraal Europa.
  • Evenementen worden opgedeeld in of aangevuld met satelliet-evenementen. In diverse regio’s vinden gelijktijdig evenementenplaats, die via internet- en videoverbindingen aan elkaar of met het hoofdevenement gekoppeld zijn.
  • De invoering van videoconferencing bij bedrijven zal versneld plaatsvinden. Vooral als alternatief voor kleinere meetings.
  • De huidige trend waarbij medewerkers zelf hun boekingen regelen wordt weer gekeerd. Bedrijven willen weten waar hun staff is ten tijde van een crisis en zullen daarom het maken van boekingen weer gaan centraliseren.

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief