Metamorfose voor Mercure Hotel Amsterdam City | Conference Matters

Metamorfose voor Mercure Hotel Amsterdam City

Mercure Hotel Amsterdam City heeft na een grootscheepse renovatie van de begane grond de deuren weer geopend voor haar gasten. Op donderdag 2 oktober was de officiële opening met een bijzondere 3D visual art show van de VJ Academy in Amsterdam, die de nieuwe lobby toonde.
 De afgelopen maanden heeft het hotel een geheel nieuw gezicht gekregen: van interieur tot menukaart en incheck-procedure. De reiziger vindt er nu nog meer comfort, gemak en lokale invloeden. Bovendien biedt het ook mensen uit de buurt een warm onderkomen. Mercure Hotel Amsterdam City geldt met de gedaanteverandering voortaan als het flagship hotel voor de andere 22 Mercure vestigingen in de Benelux.
 
De veranderende behoeftes van hotelgasten zijn aanleiding geweest voor het neerzetten van een geheel nieuw interieur en breed scala aan voorzieningen. “Mensen zijn bereisder dan ooit, weten nog beter wat ze willen en streven dat ook na”, aldus Caro van Eekelen, COO van Accor Hotel Services Benelux. “De roep om comfort én authenticiteit is groot. Met het geheel vernieuwde Mercure Hotel Amsterdam City bieden we de hoge internationale standaarden die je mag verwachten van een internationale hotelketen en laten we gasten tegelijkertijd kennis maken met lokale elementen die het hotel een eigen, persoonlijke touch geven.”
 

Hollands weer

Zodra de eerste voet over de drempel is gezet, valt de metamorfose van het hotel op. Het design van het interieur doet denken aan het Nederlandse landschap en klimaat. Tijdens een wandeling door de lobby, van entree tot het verwarmde terras aan de Amstel, zijn de vier seizoenen te herkennen die zo kenmerkend zijn voor Nederland. Met onder meer robuuste houten meubels, zachte schapenvachten en druppelvormige lampen. Ook de oer-Hollandse ‘gezelligheid’ is aanwezig. De bar en het restaurant vormen het hart van de lobby, de openbare ruimtes erom heen zijn multifunctioneel inzetbaar, ademen elk een eigen sfeer en vloeien tegelijkertijd naadloos in elkaar over.  
 

Signature dishes

Hosts geven gasten een warm welkom: in de lobby checken zij gasten in op de plek die hen het beste uitkomt, aan de balie, zittend aan tafel of bij één van de zitjes. Bij het uitchecken overhandigen gasten simpelweg de key card; de rekening krijgen gasten digitaal toegestuurd. En op het menu staan internationale klassiekers, maar ook signature dishes als de tournedos van het Maas Rijn IJssel rund en specialiteiten van chef-kok Rinze Muizelaar, zoals biefstuk van het hert met knolselderij puree.
 
Daarnaast introduceert Mercure in het vernieuwde hotel haar flavours from the cellar concept. Een nieuw, internationaal gevormd concept, waar ieder hotel lokaal haar eigen invulling aan geeft. Nederland onderscheidt zich bijvoorbeeld met jenevers, lokale bieren en een lokale wijn. “Reizigers zijn vaak op zoek naar verrassende nieuwe, lokale, gerechten en bijbehorende wijnen en gedestilleerde dranken”, vertelt areamanager Erwin van der Graaf. “Met het nieuwe flavours from the cellar concept bieden wij onze gasten de kans deze dranken gemakkelijk te ontdekken. De grote hoeveelheid kwaliteitswijnen aan de zogenaamde Wine Wall, de hangende ‘wijnkelder’ van het hotel, zijn per fles, maar ook per glas te bestellen. Hierdoor kunnen gasten eenvoudig variëren én experimenteren.”
 

Buurtfunctie

Niet alleen zakelijke en leisure hotelgasten zijn welkom bij Mercure Hotel Amsterdam City, maar ook mensen woonachtig of werkzaam bij een van de vele bedrijven in de omgeving. Van der Graaf: “In veel landen zijn restaurants en lounges van hotels places to be. Nederlanders associëren deze plaatsen vaak als afstandelijk. Juist doordat onze RestaurantLounge Floor een sterk lokaal karakter heeft, verwachten we dat dit mensen uit de buurt aanspreekt. Voor een inspirerende flexwerkplek, een kleine vergadering of zakenlunch of een borrel na werktijd hoeft men niet meer ver te reizen.”