NBTC lanceert themajaar tijdens ITB Berlijn | Conference Matters

NBTC lanceert themajaar tijdens ITB Berlijn

Tijdens de grootste internationale toerismebeurs ter wereld, de Internationale Tourismus Börse (ITB) in Berlijn, die van 9 tot en met 13 maart plaatsvond, lanceerde NBTC Holland Marketing een nieuw themajaar: van Mondriaan tot Dutch Design. In 2017 wil NBTC, samen met partners, Nederland internationaal op de kaart zetten als cultuurbestemming en als land waar creatievelingen al 100 jaar wereldwijd vernieuwing brengen in architectuur en design.

NBTC zet de komende jaren sterk in op spreiding van toerisme in tijd en ruimte. Dit themajaar biedt daarvoor goede aanknopingspunten. De tentoonstellingen en evenementen vormen een mooie aanleiding voor mensen om ook minder bekende plekken en regio’s van Nederland te bezoeken. Daarnaast zet NBTC in op thema’s die de bestedingen van het bezoek verhogen, zoals cultuurtoerisme. De cultuurtoerist besteedt bovengemiddeld veel aan zijn bezoek aan Nederland; zo’n 850 euro per persoon per verblijf tegenover zo’n 470 euro die een gemiddelde toerist uitgeeft per verblijf.
 
In 2017 is het 100 jaar geleden dat de Nederlandse kunststroming De Stijl werd opgericht en grote namen voortbracht als Piet Mondriaan en Gerrit Rietveld. De vernieuwingsdrang van De Stijl wordt de laatste 25 jaar voortgezet onder de noemer Dutch Design met designers als Hella Jongerius en Piet Hein Eek. Om de oprichting van De Stijl te herdenken vinden er tal van grote en kleine tentoonstellingen plaats op verschillende locaties in Nederland. 

Het themajaar Mondriaan tot Dutch Design is een samenwerking tussen NBTC Holland Marketing, marketing bureaus van verschillende Nederlandse steden en een groot aantal Nederlandse musea.