Nieuw Europees bondgenootschap in event industrie | Conference Matters

Nieuw Europees bondgenootschap in event industrie

LiveCom Alliance is een nieuw Europees netwerk van verenigingen in de eventindustrie. Initiatiefnemer is Maarten Schram, managing director van branchevereniging IDEA en voorheen directeur bij evenementenbureau Effectgroep.
Maarten Schram ontmoet op regelmatige basis Europese live communicatiespecialisten, onder andere in zijn rol als jurylid bij internationale award-uitreikingen. “Ik mis echter de echte connectie door het hele jaar heen met deze partijen. Gezamenlijk hebben we zoveel kennis van en ervaring in het vak, dat het bijna logisch is om juist nu een officiële verbinding te leggen. Daar is dit bondgenootschap het ideale instrument voor”.

Volgens Schram is nu het juiste moment: “Mensen willen in contact staan, kennis delen, nieuwe ideeën opdoen en inspirerende meetings bijwonen. Ik zie LiveCom Alliance als een urgentie; het samenbrengen van verenigingsdirecteuren en -voorzitters in de evenementenbranche is relevant voor de landelijke en Europese industrie. Daarnaast zie ik een duidelijke ontwikkeling in globalisatie. Steeds meer bureaus richten zich op internationale markten, daar waar corporate bedrijven op zoek zijn naar ”global partners” voor hun wereldwijde projecten en events. Europese brancheverenigingen in de eventsector zouden hun leden hierin moeten ondersteunen en een ingang zijn naar deze internationale markten. Dat is mogelijk wanneer er een solide Europees netwerk is.”
 

Doelstellingen en ambities

Schram wil op zijn minst vijftien brancheverenigingen, verspreid over Europa,  als lid hebben van LiveCom Alliance. Hiervoor worden bijeenkomsten georganiseerd en onderzoeken gestart. “Zo werken we aan een survey over wat nu eigenlijk de definitie is van ”live communication”. Het is verrassend dat hier geen eenduidend antwoord op wordt gegeven. Verder zijn we bezig met de voorbereiding van een marktonderzoek; want om de evenementenindustrie verder te laten ontwikkelen is het noodzaak te weten hoe groot deze is, wat de raakvlakken en verschillen zijn binnen Europese lokale en regionale markten, welke trends een rol spelen, enzovoort.”
 

Fotocredits: Yvette Kulkens

‘, ‘