Nieuw meetinstrument citymarketing | Conference Matters

Nieuw meetinstrument citymarketing

Tijdens de vijfde editie van het Nationaal Congres Citymarketing, dat op 4 juni wordt gehouden op Strijp-S in Eindhoven, wordt een nieuw meetinstrument voor citymarketing geïntroduceerd: de Citymarketing Scorecard (CMSC). De Citymarketing Scorecard, ontwikkeld door adviesbureau BV De Nieuwe Aanpak in samenwerking met bureau Sponsorbrein, meet het rendement van citymarketingactiviteiten. 

Gebaseerd op de internationaal toegepaste techniek van PerforMind CITIES, ontwikkelden BV De Nieuwe Aanpak en Sponsorbrein in 2011 de Citymarketing Scorecard (CMSC). Stichting Dordrecht Marketing was bereid om te participeren in een eerste pilot met CMSC. Op het Nationaal Congres Citymarketing worden de resultaten hiervan gepresenteerd.

De Citymarketing Scorecard (CMSC) is ontwikkeld omdat, door de complexiteit van het proces en de indirecte effecten, het meten van de resultaten van citymarketing ingewikkeld is. De marketing van gemeenten is vooral een kwestie van samenwerking en draagvlak. Met citymarketing wil een gemeente een beter/ander imago en bestaande doelgroepen als toeristen, bedrijven en inwoners houden, en nieuwe aantrekken. Belangrijk daarbij zijn economische spin-off, het liefst met ‘nieuw’ geld, en het tot stand brengen van meer cohesie (leefbaarheid/citypride) bij de eigen inwoners en bedrijven.

De CMSC licht citymarketingactiviteiten door op basis van vier key performance indicators (KPI’s). Afhankelijk van de zwaartepunten in het citymarketingbeleid van een gemeente, kunnen bepaalde KPI’s meer gewicht (uitgedrukt in punten) krijgen dan de andere. Vervolgens wordt iedere KPI uitgewerkt in een aantal prestatiecriteria. Ook deze prestatiecriteria kunnen een verschillend gewicht krijgen in de meting. Zo ontstaat een gewogen set van criteria.

De resultaten worden compact weergegeven, zodat in één oogopslag de sterkere en minder sterke citymarketingactiviteiten zijn te onderscheiden. Daarnaast wordt per activiteit een rendementsprofiel opgesteld met daarin de sterke en zwakke punten en de mogelijkheden om het rendement te verbeteren.

Momenteel wordt met onder andere de gemeenten Rotterdam en Bergen op Zoom gesproken over een CMSC-traject.