Nieuwe invulling van het hotelmerk Mercure | Conference Matters

Nieuwe invulling van het hotelmerk Mercure

Accor Hotels gaat het hotelmerk Mercure, dat zich richt op het middensegment, een nieuwe invulling geven. Deze omvat onder meer renovatie van de hotelkamers, een nieuw lobbyconcept, gecaterde werkplekken voor zakenreizigers en drie nieuwe culinaire concepten.

“Het middensegment zit gevangen tussen enerzijds de snel moderniserende economy-hotels en anderzijds de hotelervaring dat het hoge segment biedt”, verklaart Frédéric Fontaine, Senior Vice President Marketing Mercure en MGallery. “De toenemende vraag van gasten naar een authentieker, vriendelijker en gevarieerder aanbod in ons segment is een kans voor Mercure. Het heeft ons ertoe aangezet om onze differentiatie en ons aanbod verder te ontwikkelen waardoor we breken met de traditionele hotellerie. Mercure verlaat het praktische, rationele, prijsconcurrentiemodel en kiest een aanpak waar emotie en beleving centraal staan”.

Renovatieconcept
In 2011 ging het zogenaamde ‘Dedicaces’ renovatieconcept van start in Frankrijk, waar inmiddels 70% van de hotels is gerenoveerd. In de tweede helft van 2013 zal het concept in Duitsland en Engeland worden uitgebreid. Dedicaces levert op maat gemaakte, moderne kamers van hoge kwaliteit tegen dertig procent lagere kosten, waarbij het twee keer zo snel wordt uitgevoerd als een grootschalig renovatieproces.

Betere ontvangstervaring
De van oudsher praktische en onpersoonlijke hotelreceptie is in samenwerking met het ontwerpbureau W&Cie getransformeerd in een vriendelijke en sociale ruimte. De receptiebalie, die als barrière tussen de medewerker en de gast stond, is verdwenen. De receptionist is nu een gastheer of gastvrouw. Gasten worden uitgenodigd om plaats te nemen aan de gastentafel, of in de comfortabele lobby-ruimte die een huiselijke sfeer ademt en beschikt over een bar en restaurant. Gasten kunnen snel inchecken via tablet computers zodat de hotelier zich kan richten op een gastvrije onthaal en dialoog. Dit concept is in april succesvol getest en geïmplementeerd in Mercure London Bridge en zal dit jaar in vijf andere hotels worden uitgerold.    

EasyWORK
EasyWORK biedt reizende zakenmensen een werkplek, compleet met een lichte maaltijd, apparatuur en internet. De werkplek is bedoeld voor hotelgasten en bezoekers, en is binnenkort beschikbaar in verschillende Mercure hotels in de buurt van stations, vliegvelden en belangrijke zakelijke districten.

Culinaire ervaring
In Mercure’s nieuwe culinaire aanbod smelten traditie en moderniteit samen. Het nieuwe wijnmenu ‘Cave et Saveurs’ bestaat uit lokale wijnen. Daarnaast ontwikkelde Mercure drie nieuwe culinaire concepten. De Cuisine Lounge is een 24/7 zelfbedieningsconcept in een lounge in de vorm van een appartementskeuken. In de Restaurant Lounge serveert men interpretaties van lokale en traditionele recepten. En in de Bar Lounge kunnen de gasten een moderne snack eten in een behaaglijke atmosfeer. 

Mercure Quality Guarantee
In de loop van 2014 wordt de Mercure Quality Guarantee in de hele keten geïmplementeerd. Deze aanpak gebaseerd op 96 kwaliteitsrichtlijnen moet een consistente hotelervaring in alle Mercure hotels garanderen. De Mercure Quality Guarantee focust op hotelier service en snelheid. In alle Mercure hotels kunnen gasten 24 uur per dag een speciale servicenummer gebruiken via het nummer 2424.

Versnelde uitbreiding
Mercure streeft verder naar een versnelde uitbreiding van het hotelnetwerk. Op dit moment kent het merk 732 hotels in 50 landen. In 2013 zullen naar verwachting 53 nieuwe hotels open gaan.
“Om onze doelstelling van 1.000 hotels in vijf jaar te halen zullen we onze uitbreiding voor het merendeel door franchises realiseren”. stelt Christophe Alaux, Chief Operating Officer Mercure & MGallery Europa. “Het middensegment bestaat voor 70% uit onafhankelijke hoteliers. Zij zijn op zoek naar sectorexpertise, vooral om de digitale revolutie bij te kunnen houden. Mercure plaatst haar franchisenemers in het hart van haar merkbeleid. Dat maakt de keten een ideale franchisegever”.