Nieuwe NBTC-campagne ''Holland Naturally... featuring Floriade'' | Conference Matters

Nieuwe NBTC-campagne ”Holland Naturally… featuring Floriade”

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft met de campagne ‘Holland Naturally… featuring Floriade 2012’ op 28 februari het startsein gegeven voor het internationale evenementjaar. Met de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade in Venlo als dragend element, zet het NBTC het komende jaar de ‘groene’ aspecten van Nederland in de schijnwerpers. Hoofdrollen zijn weggelegd voor de nationale parken, nationale landschappen en de belangrijkste watergebieden. Dit evenementjaar zal naar verwachting minimaal tweehonderdduizend extra buitenlandse (verblijfs)toeristen opleveren.“Een internationaal evenementjaar draagt voor Nederland bij aan extra buitenlandse toeristen, extra bestedingen, een grotere naamsbekendheid en lading voor het merk Holland”, aldus Conrad van Tiggelen, directeur destinatiemarketing NBTC. “Nu de sectoren natuur en toerisme beide hard getroffen worden door bezuinigingen, is het zaak om (nog) beter in te spelen op de behoeften van de bezoeker. Onder het motto ‘Holland Naturally’ zetten wij Nederland (inter)nationaal op de kaart als aantrekkelijke bestemming met een divers, kwalitatief hoogwaardig en goed bereikbaar natuuraanbod.” 

Het evenementjaar is tevens de opmaat voor een structurele samenwerking tussen toerisme en natuur. 28 februari is daartoe de eerste aanzet gedaan. Met de grootste natuurbeheerorganisaties en toeristisch recreatieve partijen zijn op die dag kansen voor de (inter)nationale marketing van de Nederlandse natuur besproken. Op basis hiervan wordt een plan uitgewerkt met speerpunten op de korte termijn.

Wereldwijd voert het NBTC tijdens het evenementjaar een PR-campagne om meer bekendheid te creëren voor het Nederlandse natuuraanbod. Daarnaast wordt in de buurlanden België en Duitsland en op de binnenlandse markt een marketingcampagne ontwikkeld onder het motto ‘actief genieten in de natuur’. Er is een internationale website ontwikkeld in het Nederlands (www.lekkerwegindenatuur.nl), Duits (www.hollandnaturland.de) en Engels (www.hollandnaturally.com).

In 2011 brachten ruim twee miljoen buitenlandse toeristen een bezoek aan een bos of een natuurgebied en daarbij besteedden zij zo’n 580 miljoen euro. Daarnaast recreëerden er in 2011 bijna vier miljoen Nederlandse vakantiegangers in de Nederlandse natuur, waarbij ruim achthonderd miljoen euro werd uitgegeven. In totaal leverden deze binnen- en buitenlandse toeristen zo’n 1,3 miljard euro op voor de Nederlandse economie.