Optimisme hotelmarkt neemt toe | Conference Matters

Optimisme hotelmarkt neemt toe

Het optimisme op de Nederlandse hotelmarkt neemt toe. Dit blijkt uit de cijfers die onderzoeksbureau Horwath HTL op 4 juni op vastgoedbeurs Provada presenteerde. Mede dankzij de goede resultaten in het afgelopen jaar wordt verwacht dat zowel de gemiddelde bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs in 2014 hoger zullen uitvallen.

“The new normal”

De bezettingsgraad van de Nederlandse drie-, vier- en vijfsterrenhotels is het afgelopen jaar licht gestegen, van 66,7% in 2012 tot 67,8% in 2013. De bezettingsgraad schommelt hiermee al zo’n 3 jaar rond de 67%. Voor de hoteliers lijkt hier sprake van “the new normal”; de nieuwe realiteit waarmee gewerkt wordt.

Na de sterke dalingen in 2003 en 2009, toen de bezettingsgraad tot 62% daalde, verwachten de meeste hoteliers dat hoogtepunten als in het vorige decennium, toen de bezettingsgraad tot nabij de 80% naderde, niet meer bereikt zullen worden. Alleen in Amsterdam, ook op toeristisch vlak de Nederlandse hoofdstad, blijkt een bezettingsgraad van bijna 80% ook in de huidige tijd nog steeds normaal.

Ook de gemiddelde kamerprijs van de Nederlandse hotels lijkt op een nieuw niveau te stabiliseren. Waar in de periode 2000-2007 de gemiddelde kamerprijs nog pieken van meer dan € 110 op jaarbasis bereikt werden, daalde deze in 2010 tot € 92. De afgelopen drie jaar schommelt de gemiddelde kamerprijs rond € 97. Ook in Amsterdam ligt de gemiddelde kamerprijs de afgelopen jaren op een lager niveau: circa € 117, tegen € 140 in 2007.

Winstpercentage blijft op niveau

Door de lagere bezettingsgraden en lagere gemiddelde kamerprijzen, is ook de gemiddelde omzet per kamer sterk gedaald. Opvallend is dat desondanks het bedrijfsresultaat, uitgedrukt als percentage van de omzet, nauwelijks is gedaald. In 2007, het meest recente hoogtepunt voor de hotelmarkt, was het bedrijfsresultaat gemiddeld 36% van de omzet. In 2009, tijdens de meest recente crisis, daalde dit tot 31%. In 2011 echter lag het niveau van het bedrijfsresultaat alweer op 36%, en ook het afgelopen jaar werd een winstpercentage van ruim 37% gerealiseerd.

Nieuw optimisme

Het beeld van een “new normal” voor de Nederlandse hotelmarkt volgt op het idee van een “new normal” voor de wereldeconomie. Na de crises van de afgelopen jaren wordt voor de komende periode een lage economische groei verwacht, die niet meer het niveau haalt dat voor de crisis als normaal werd gezien. Dit beeld is onder meer terug te zien in de prognoses van het CPB voor de komende jaren.

“The new normal” geldt echter zelf ook niet voor onbepaalde tijd, en verschillende economische signalen geven aan dat het einde van deze periode in zicht kan komen. Dit nieuwe optimisme is ook zichtbaar op de Nederlandse hotelmarkt. Circa 65% van de ondervraagde hoteliers verwacht dat de bezettingsgraad in 2014 hoger zal uitkomen dan in 2013. Ook verwacht 58% van de hoteliers dat de gemiddelde kamerprijs dit jaar zal stijgen. Voor 2015 zijn de verwachtingen nog positiever: 72% van de hoteliers verwacht dat de bezettingsgraad zal zijn gestegen ten opzichte van 2013 en 88% verwacht dat de gemiddelde kamerprijs hoger zal liggen.

Hotelmarkt Den Haag

In de presentatie was speciale aandacht voor de hotelmarkt in de gemeente Den Haag. Den Haag telt 65 hotels met in totaal ruim 4.000 hotelkamers. De bezettingsgraad van de Haagse drie-, vier- en vijfsterrenhotels, die in 2007 nog op 72% lag, is in de periode 2008-2010 sterk gedaald maar is inmiddels gestabiliseerd op een niveau van circa 63%. De gemidddelde kamerprijs is € 95.

De daling in de gemiddelde bezettingsgraad is grotendeels veroorzaakt door een sterke stijging van het aanbod. Tussen 2007 en 2013 zijn in Den Haag in totaal ruim 500 nieuwe hotelkamers geopend, een stijging van 17%. Tijdens deze periode daalde het aantal overnachtingen van 1,25 miljoen in 2007 tot 1,13 miljoen in 2009. Sindsdien is het aantal overnachtingen weer gestegen tot 1,3 miljoen in 2013.

De gemeente Den Haag is na Amsterdam de tweede stad van Nederland in aantal overnachtingen en heeft de ambitie om deze positie de komende jaren te verstevigen dankzij een diverser hotelaanbod met onderscheidende hotelconcepten gericht op specifieke doelgroepen. Het beleid ten aanzien van hotelontwikkelingen is gericht op de toeristische kerngebieden Binnenstad en Scheveningen. De gemeente wil toplocaties binnen deze gebieden in de markt zetten.

Hier vind je de sheets van de presentatie op Provada.