Postillion Hotels 10 jaar: Aandacht met Impact | Conference Matters
Erik-Jan Ginjaar viert Postillion Hotels 10 jaar

Postillion Hotels 10 jaar: Aandacht met Impact

“En óf we het gevierd hebben!” Erik-Jan Ginjaar zegt het glunderend. Op 17 januari 2020 bestond Postillion Hotels exact tien jaar. “We hebben een prachtig feest gehad in de Arena. Alle medewerkers plus aanhang waren er. Ook de gasten hebben een week lang van leuke feestelijkheden kunnen genieten.”

Tien jaar geleden ging Postillion Hotels verder waar Postiljon Hotels gebleven was. Binnen de kortste keren was de hotelgroep omgevormd tot een eigentijds, eigenzinnig en vooral vernieuwend hotelmerk.

“Om ons te onderscheiden hadden we een duidelijk doel”, blikt algemeen directeur Erik-Jan Ginjaar terug. “Heel goed worden in de niche vergaderen én de zakenreiziger aan ons binden.”

“We vroegen ons af: wat heeft een businessnomade nodig? Het antwoord was simpel: een goed bed, een goede douche, een goede tv. Dus niet dat je eerst in een bad moet stappen voordat je kunt douchen…”

“Het hoeft niet luxe te zijn, wél goed. Daar hebben we ons eerst op gefocust. Van daaruit zijn we onze propositie – the best place to meet, work, stay – verder vorm gaan geven.”

Innovatie als rode draad

Een bewuste positionering geeft volgens Ginjaar duidelijke handvatten. “Onze strategie, van meet af aan, is vooruitstrevend zijn. Innovatie is de rode draad in ons verhaal.”

“In 2012 waren we bijvoorbeeld de eerste hotelketen waar je online een vergaderzaal kon boeken. En dan bedoel ik niet alleen reserveren, maar óók online betalen. Dat was destijds uniek.”

“Vervolgens waren we de eerste die Brain Food introduceerden – gerechten en tussendoortjes waar je energie van krijgt – en de eerste die Brain Breaks lanceerden; workshops van dertig minuten waarbij deelnemers even hun mind kunnen resetten.”

“Een grote innovatie was natuurlijk de komst van ‘Michiel’ in 2018, het door onszelf ontwikkelde artificial intelligence boekingssysteem waarmee vergaderingen, congressen en hotelovernachtingen geboekt kunnen worden. Dankzij ‘Michiel’ kunnen onze medewerkers steeds vaker actief zijn op gebieden waar ze waarde kunnen toevoegen. Denk aan meer tijd en aandacht hebben voor de gast.”

Spraakgestuurde kamers

Eén van de laatste ontwikkelingen is dat alle 252 kamers van Postillion Hotel Amsterdam sinds afgelopen december ‘spraakgestuurd’ zijn. Dat wil zeggen dat gasten onder andere de gordijnen, het licht, de temperatuur en de televisie met hun stem bedienen.

“Postillion Hotel Amsterdam is één van de eerste hotels ter wereld die op deze schaal spraakbesturing toepast”, vertelt Ginjaar niet zonder trots. “Op de kamers zijn geen lichtknopjes en afstandsbedieningen meer te vinden; alles gaat met de stem. Het is niet zo dat we hier ROI op maken – we kunnen er geen twintig euro per kamer meer door vragen – maar het past wel bij ons innovatieve karakter.”

Ook congressen

Een opvallende stap was de beslissing in 2014 om zich ook op congressen met een capaciteit van 600 tot 1.000 personen te gaan richten.

Ginjaar: “Zoals gezegd: als we besluiten op een bepaalde markt actief te worden, doen we eerst gedegen onderzoek. Daar komt dan een niche uit waarop we ons gaan focussen.”

“Die duidelijke specificering leidde ertoe dat we in 2015 zijn gestart met Postillion Convention Centre WTC Rotterdam. Inmiddels zijn daar Convention Centre Utrecht Bunnik en Amsterdam bijgekomen.”

“In oktober 2020 openen we 168 hotelkamers bij ons Convention Centre in Rotterdam. Een prachtige ontwikkeling waar we erg trots op zijn. In de nabije toekomst willen we graag verder uitbreiden. Momenteel zijn we op zoek naar een goed bereikbare locatie in Den Haag.”

The NXT GM

Ook de manier waarop Postillion met medewerkers omgaat, mag het stempel ‘vernieuwend’ dragen. Ginjaar: “Vragen die ons continu bezig houden zijn: hoe kunnen we Postillion een leuk en positief bedrijf maken om voor te werken? En hoe brengen we onder de aandacht dat we een toffe werkgever zijn? Hiervoor hebben we The NXT GM Challenge en the Next Chief ontwikkeld.”

The NXT GM is een wedstrijd waarin pas afgestudeerden en laatstejaars van hotelmanagement-opleidingen strijden voor een droombaan: de baan van General Manager van Postillion Hotel Amersfoort Veluwemeer.

De eerste Challenge werd gewonnen door Justus van Dam die van 1 september 2019 tot 1 september 2020 daadwerkelijk als General Manager verantwoordelijk is voor het runnen van het hotel. “Zowel op financieel gebied, als op operationeel en commercieel gebied”, vult Ginjaar aan.

“Ook de tweede editie van de challenge is inmiddels een feit. Er waren ruim honderd aanmeldingen: een groot succes! Daarmee staat Postillion definitief en positief op de kaart bij hospitality studenten.”

The NXT Chief

“The NXT Chief is een programma waarbij we zes tot tien high potentials uit ons bedrijf de kans geven een jaar lang een High Potential Program te volgen. Ook hier wilden we het nét even anders doen. Daarom hebben we samenwerking gezocht met de Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Onze high potentials krijgen niet alleen een exclusief programma, ze worden óók nog eens beloond met erkende deelcertificaten van de Stenden Hogere Hotelschool.”

“Persoonlijk vind ik dát dus één van de leukste dingen van mijn baan: dat ik mede-initiator mag zijn van al deze creatieve out-of-the-box oplossingen.”

Aandacht met Impact

En nu, wat zijn de toekomstplannen? “Op dit moment werken we met name aan het laden van ons merk. Waar staan we precies voor? Het sleutelwoord hierbij is: aandacht.”

“Onze nieuwe strategie luidt: Aandacht met Impact. Wat je wilt bereiken is die glimlach op het gezicht van de gast én van de medewerker. We zijn rond gaan vragen: wat vind jij belangrijk? Verrassend genoeg blijkt dat vaak om de kleine dingen te gaan.”