Presentatie zonder Powerpoint zorgt voor contact | Conference Matters
Ton Soons

Presentatie zonder Powerpoint zorgt voor contact

Ik heb lang nagedacht. Waarom vind ik onze vakanties zo fijn? Niet vanwege de zon, sneeuw of après-ski, maar we zijn een week zonder TV’s en andere beeldschermen!

In lang vervlogen tijden gebruikten sprekers flipovervellen, overheadslides en dia’s , tot de dictatuur van de beamer kwam. Tegenwoordig worden we geïmponeerd en gehypnotiseerd met  voortdenderende Powerpoints,  YouTube-fragmenten, Prezi-golfslagen en in de nabije toekomst ongetwijfeld flitsende iPad apps. Maar waar de beeldschermen aanfloepen, schakelt het contact uit. De spreker wordt voice-over. Is dat de bedoeling van congresseren?

Laten we even kijken

We leven in een beeldcultuur, een onbedwingbare  beeldenstorm én beeldschermenstorm. Bij praatprogramma’s als DWDD en Pauw & Witteman klinkt het iedere paar minuten: “Laten we even kijken”.

Ook in de congreswereld menen veel sprekers dat hun presentaties pas goed zijn als er veel geprojecteerd wordt. Toch zijn de beste sprekers sober, simpel en subtiel. Die maken liever ECHT CONTACT met hun publiek en gebruiken zo min mogelijk techniek.

Kijk eens hoe Maarten van Rossem of Youp van ’t Hek ons urenlang boeien zonder één Powerpoint-plaatje. Of zie hoe de humoristische Vlaming Arnout Van Den Bossche met een flipover werkt of Steve Jobs zijn legendarische Stanford inauguratie-speech nota bene voorleest.

Het mooiste ooit vond ik de presentatie van een collega congresdirecteur die haar slides op een aantal over elkaar aangetrokken T-shirts had geprint. Form follows function en vice versa . Zij had waarachtig contact!

Vragen om aandacht

Sinds de meeste congresbezoekers een smartphone en iPad bij zich hebben, moeten sprekers steeds meer uit de kast halen om de aandacht op hèn gericht te houden. Ze zoeken hun toevlucht in –  je raadt het al –  beeldmateriaal. Maar dan is het weer ‘broadcasting’ en geen interactie en contact. Ga voor een presentatie zonder powerpoint.

Congresbezoekers willen in gesprek zijn, meepraten, vragen stellen, doorvragen. En niet via een scherm. Laat dus ook de Twitter-fonteinen maar weg.

Maak contact met het publiek en zet het scherm op zwart, al is het maar tussendoor bij een vraag, discussie of mooie anekdote.

Mijn motto is daarom: “Contact aan? Scherm uit!”

 

Voor wie visueel is ingesteld