Rederij De Rotterdam betreurt persaandacht rondom geschillen | Conference Matters

Rederij De Rotterdam betreurt persaandacht rondom geschillen

Onlangs zijn er in de media berichten verschenen over geschillen die Rederij De Rotterdam heeft met twee Italiaanse aannemers. De Italiaanse aannemer van de verbouwing van het SS Rotterdam zou beslag op het schip hebben laten leggen. Volgens Henk Kronenberg, directeur van On Board On Shore, verantwoordelijk voor de exploitatie van SS Rotterdam dateert de beslaglegging al van tien maanden geleden. "Het is oud nieuws en het beïnvloed op geen enkele wijze onze exploitatie. In tegendeel, het draait goed hier."Het voormalige stoomschip ligt aan de kade van het schiereiland Katendrecht, waar het onder meer dienst doet als hotel. Het voormalige stoomschip kwam destijds groot in het nieuws toen bleek dat de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron, eigenaar van het schip, al 200 miljoen euro kwijt was aan de verbouwing. In de oorspronkelijke plannen zouden de aanpassingen 6 miljoen euro kosten. Daardoor leed de corporatie een verlies van 70 tot 90 miljoen euro.

Gitre heeft een schadeclaim van 2,7 miljoen euro ingediend, zo meldde advocaat Mark Oosterveen op 10 maart. Doordat de verbouwing keer op keer vertraging opliep, liepen de kosten voor Gitre ook op. Uiteindelijk besloot de Italiaanse aannemer zich uit het project terug te trekken. Vincent van Oijen, advocaat van het SS Rotterdam, stelde dat de rederij Gitre "al riant heeft gecompenseerd". De rederij eist op haar beurt 4,5 miljoen euro. Oosterveen zei dat hij namens de aannemer beslag heeft gelegd, voor als het schip verkocht mocht worden. "Als je dat niet doet en je krijgt toch gelijk, sta je met lege handen." Hoewel er volgens Van Oijen geen sprake is van een verkoop, denkt hij niet dat de beslaglegging dat in de weg kan staan. "Het is een volstrekt voorlopige maatregel. Bovendien kan het beslag opgeheven worden als de rederij dat zou willen."

Volgens Kronenberg lopen de geschillen al ruim een jaar en is er niets nieuws onder de zon. De reden dat het nu ineens in het nieuws wordt gebracht, is hem ook onduideijk en is waarschijnlijk een actie van de advocaat van de Italiaanse tegenpartij. "Kronenberg: "De geschillen zijn onder de rechter en hebben nadrukkelijk geen invloed op de exploitatie van het schip. Er is niks veranderd en er zal ook niks veranderen voor klanten en leveranciers van het schip. Wij betreuren het dat de indruk zou kunnen ontstaan dat dit gevolgen heeft voor de operationele bedrijfsvoering."

Met name de beslaglegging op het schip kan voor bezoekers reden zijn te denken dat het schip niet open is. "Daarvan is absoluut geen sprake," aldus Kronenberg nogmaals. "De beslaglegging is al in april 2010 gedaan en is in dergelijke zaken een gebruikelijke maatregel. Als de Rederij wint, wordt de beslaglegging opgeheven. Als de Rederij verliest, zal zij de Italiaanse aannemers moeten betalen. Indien nodig kan de Rederij het beslag op laten heffen door het stellen van een bankgarantie. Vooralsnog moet de rechtbank Rotterdam allereerst een oordeel geven over claims over en weer. Het vonnis zal nog enige tijd op zich laten wachten."

www.onboardonshore.nl

(bron: Misset Horeca)