Savvy: een blik op de case van Gemeente Rotterdam | Conference Matters
Burgemeester Ahmed Aboutaleb

Savvy: een blik op de case van Gemeente Rotterdam

CASE: GEMEENTE ROTTERDAM

Stop Ondermijning! Ondermijning aanpakken doe je samen.
De gemeente Rotterdam werkt er hard aan om de kennis, ervaring en ‘best practices’ van de verschillende clusters op het gebied van ondermijning met elkaar te delen. Om zoveel mogelijk medewerkers hierbij te betrekken en de samenwerking te bevorderen werd de Kuip afgehuurd voor het ééndaagse congres “Stop Ondermijning!”.

Na een inspirerende plenaire sessie met o.a. Burgemeester Ahmed Aboutaleb bezochten de ruim 200 medewerkers verschillende workshops. Verschillende clusters van de gemeente Rotterdam gaven invulling aan de workshops. Om de impact van de workshops zichtbaar te maken werden alle deelnemers vrijblijvend en spelenderwijs getoetst op hun -nieuw verworven- kennis over de verschillende clusters.

ONDERMIJNINGSTOUR

Deelnemers werden gedurende het congres op een speelse wijze uitgedaagd om zoveel mogelijk kennis te verzamel tijdens de verschillende workshops. Hiervoor werd o.a. Savvy Tour ingezet om de deelnemers enerzijds te informeren en anderzijds punten te verzamelen door een diversiteit van vragen te beantwoorden.

De geheel in huisstijl gecreëerde app “OndermijningsTour” moest zo laagdrempelig mogelijk zijn. Alle voor het congres geregistreerde medewerkers kregen kort voor aanvang van het congres een sms met een persoonlijk link. Een link waarmee men direct kon inloggen zonder eerst een specifieke app te downloaden. De oplopers -niet geregisterde medewerkers voor het congres- kregen een ticket. De persoonlijke QR-code op het ticket liet ook deze medewerkers direct inloggen. Snel en zonder oponthoud kon iedereen meedoen!

De gecreëerde app “OndermijningsTour” voorzag deelnemers ook in een persoonlijke agenda, gebaseerd op hun eigen eerdere inschrijving. Een plattegrond van de Kuip met de relevante zalen en de top 5 van deelnemers die de meeste punten hadden verzameld door mee te spelen. Hoe meer kennis, hoe meer goede antwoorden, hoe meer punten er te verdienen waren.  Er waren meer mogelijkheden om punten te verzamelen; participeren in de vorm van actief feedback geven werd namelijk beloond met extra punten.

Rotterdam app OndermijningsTour

DE WERKING

De realisatie van de “OndermijningsTour” app kwam in krap drie weken tot stand tussen een uitermate goede samenwerking tussen VKOZ (een echt Rotterdams evenementenbureau), de Gemeente Rotterdam en Savvy Congress. Als kennishouder verzorgde de Gemeente voor de inhoud van de “OndermijningsTour”, coördineerde VKOZ het proces en droeg Savvy zorg voor de inrichting en functionaliteit van de app “OndermijningsTour”.

Tijdens het congres in de Kuip werden er bij alle workshops SavvyTour zuilen geplaatst met daarop een unieke QR-code. Vanuit de app “OndermijningsTour” scande de deelnemers deze QR-code om toegang te krijgen tot specifieke informatie over de workshop en de workshop gerelateerde vragen. Wie zonder de app “OndermijningsTour” de QR-code scande kreeg beknopte informatie over het congres en instructies om zich voor ondersteuning te melden bij de registratiebalie die o.a. bemand werd door een medewerker van Savvy. Zo werd de gevoelige informatie achter de QR-code afgeschermd voor toevallige passanten.

KLAAG- EN JUBELMUUR

Feedback vanuit de medewerkers over de verschillende clusters is van essentieel belang om beter inzicht te krijgen wat er nu al goed gaat (top) en waar het net nog wat beter kan (tips). Via de app “OndermijningsTour” gaven de deelnemers -anoniem- hun feedback. Top’s werden gepresenteerd op de “Jubelmuur” en op de “Klaagmuur” verschenen de ‘tips’. Alle feedback werd zo direct zichtbaar op een groot scherm in de vorm van post-it notes en/of polaroidfoto’s.

OndermijningsTour Rotterdam

AFSLUITING

Voor aanvang van de plenaire afsluiting werd alle opgehaalde feedback en inzichten kort besproken. O.a. de volgende meetpunten werden daarin meegenomen: De meest goed en fout beantwoorden vragen, de gegeven feedback per workshop en de feedback op de klaag- en jubelmuur.

Deze gegevens waren gedurende het congres live beschikbaar in het CMS voor de ‘OndermijningsTour” app. Met dit live dashboard werd er gedurende de dag vinger aan de pols gehouden worden wat de werkelijke impact, de Return on Engagement (ROE) is van het congres.

Tijdens de afsluiting ontvingen de beste drie deelnemers een prachtig Hedone shirt uithanden van Marco den Dunnen, o.a. initiatiefnemer van het streetwear label Hedone.

Bekijk meer cases

OVER SAVVY

Savvy is een nuchter Nederlands bedrijf met slimme tech en info geeks, die elke dag weer zoeken naar nieuwe mogelijkheden om op een interactieve manier data te verzamelen en kennis te verspreiden. Met een ruime ervaring in branches waar kennisoverdracht centraal staat en techniek steeds meer een leidende rol speelt, zijn wij de technische partner die verder gaat dan het aanbieden van tools. We ontwikkelen, installeren en leveren data waarmee je verder komt.

Wij geloven dat interactieve toepassingen steeds belangrijker worden om in contact te komen met je doelgroep(en) en ze te betrekken bij je boodschap. Met behulp van goede data betere beslissingen kunt nemen, meer uit je budget kunt halen en klant- of medewerkers tevredenheid kunt verhogen.

Daarom ontwikkelen wij toegankelijke tools waarmee je op een slimme, interactieve manier met je doelgroep in contact kunt komen en kennis kunt uitwisselen. Events, winkels, bezienswaardigheden, bedrijven, verenigingen: overal komen mensen. Mensen die rekenen op een volledige geïntegreerde omnichannel ervaring waarin ze actief betrokken worden. Savvy maakt het leuk en makkelijk!

Alle tools die wij ontwikkelen zijn ontstaan in de Savvy inspiratiekamer en ontwikkeld om de gebruiker zoveel mogelijk te stimuleren om mee te doen en actief kennis te delen. Onze tools zijn flexibel, ze kunnen aangepast worden in huisstijl en functionaliteiten. Omdat we de tools zelf ontwikkeld hebben, kennen we de technologie erachter tot in de kleinste details. Dit betekent dat we van A tot Z zorgen voor een werkende oplossing. Welke uitdagingen we ook tegenkomen.