Sponsors staan te popelen om terug te keren naar persoonlijke evenementen | Conference Matters
Cover AIM survey sponsoring events

Sponsors staan te popelen om terug te keren naar persoonlijke evenementen

Volgens een onderzoek van AIM Group willen sponsors graag terugkeren naar persoonlijke evenementen. Het bedrijf gespecialiseerd in congressen, evenementen en communicatie, publiceerde de resultaten van het onderzoek ‘Events in-person, hybrid or digital? Trends and perspectives from the Sponsors’. Het onderzoek omvat de standpunten van meer dan 200 vertegenwoordigers van farmaceutische en biofarmaceutische bedrijven uit alle therapeutische gebieden.

‘We bevinden ons op een keerpunt, met de heropening van persoonlijke evenementen vanaf juli en de planning van evenementen voor volgend najaar’, legt Patrizia Semprebene Buongiorno, vice-president van AIM group international, uit. ‘Op dit moment leek het ons nuttig om besluitvormers die zakelijke evenementen sponsoren te vragen naar hun standpunten en wensen zodat we oplossingen en projecten kunnen bedenken die meer in overeenstemming zijn met de verwachtingen van de markt. De resultaten van het onderzoek zijn zeer interessant en bemoedigend omdat ze eerst en vooral laten zien dat bedrijven blijven geloven in de voordelen van persoonlijke evenementen en graag in de toekomst in deze tool willen investeren’.

Belangrijkste bevindingen

Hier zijn enkele van de belangrijkste bevindingen:

  • De helft van de ondervraagde bedrijven is bereid om komend najaar persoonlijke evenementen te sponsoren, slechts 16% sluit dit uit als een optie, de overige 37% beslist later liever.
  • Het budget voor evenementen in 2021 zal voornamelijk worden toegewezen aan persoonlijke of hybride evenementen (43%), terwijl digitale evenementen de voorkeur kregen van een op de drie bedrijven (35%).
  • Uitgaande van deelname aan een hybride evenement, zou de meerderheid er de voorkeur aan geven persoonlijk deel te nemen (52%), of zowel persoonlijk als online (31%), slechts een kleine fractie (17%) zou ervoor kiezen om het evenement alleen online bij te wonen.
  • Wat virtuele evenementen betreft, heeft een korte duur de voorkeur, 76% koos tussen 6 en 12 uur.
  • In het geval van virtuele evenementen, sponsoren sponsors zeker de voorkeur aan het sponsoren van wetenschappelijke sessies (82%) of kansen die het merk zichtbaarheid geven (82%).
  • Onder de activiteiten om virtuele evenementen effectiever te maken, geven sponsors de voorkeur aan korte e-learningvideo’s die voor of na het evenement worden gepubliceerd (60%), gevolgd door wetenschappelijke sessies in televisieformaat met een professionele moderator/presentator (50%), daarna vraag-en-antwoordsessies met belangrijke opinieleiders (48%) en ook vormen van gaming (escape room, quiz, etc.) (38%).

Sterke trend

‘Uit de analyse van de reacties en uit de dialoog die we voerden met vertegenwoordigers van het bedrijf, merkten we duidelijk een sterke trend om de voorkeur te geven aan de terugkeer naar persoonlijke evenementen, of op zijn minst naar een soort hybride formats. Daarnaast merkten we dat het verrijken van virtuele aspecten van vergaderingen met nieuwe engagementtools ook belangrijk werd gevonden”, legt Gaia Santoro, hoofd van de Sponsorship Unit van AIM Group International, uit.

‘Met dit in het achterhoofd kunnen we voorspellen dat evenementen in de komende herfst een verschuiving naar meer geavanceerde evenementfuncties met zich mee zullen brengen, wat we “een uitgebreid evenement” noemen. Dit combineert enkele typische voordelen van het online platform – zoals toegang overal, elke dag en tijd en een uitbreiding van het publiek – gecombineerd met de sterke punten van persoonlijke evenementen met de mogelijkheid om afgevaardigden te betrekken, inhoud effectiever te verzenden en netwerken te versterken en verhoudingen’.

Game changer

‘De pandemie zal een game changer zijn voor de evenementenmarkt, waar het experimenteren, de innovatie, de flexibiliteit en de moed die tijdens de pandemie duidelijk zijn geworden, nu de weg vrijmaakt voor de ontwikkeling van nieuwe formats, waarbij ze nog meer worden aangepast aan de specifieke behoeften van elke doelgroep en klant”, besluit Patrizia Semprebene Buongiorno.

‘De nieuwe formats zijn ook geïnspireerd op verschillende sectoren, zoals tv, gaming en beurzen, waardoor de organisatoren van evenementen de beste oplossing kunnen vinden om de gewenste resultaten te behalen, niet alleen het format (persoonlijk, virtueel of hybride) maar ook de duur- en planningsplanning, de interactie tussen deelnemers, de communicatie voor, tijdens en na het evenement. Kortom, we zien verschillende positieve signalen die erop wijzen dat, als de pandemie eenmaal voorbij is, evenementen uit de crisis sterker en nog effectiever.’

De enquête kan worden gedownload van de website van AIM Group