Top tien meeting trends volgens IMEX | Conference Matters

Top tien meeting trends volgens IMEX

De IMEX Group, organisator van de internationale meeting beurzen IMEX in Frankfurt en IMEX America in Las Vegas, heeft haar top tien meeting trends opgesteld als vooruitblik op 2013. De stormachtige ontwikkeling van social media en mobile devices spelen daarbij een belangrijke rol. Maar ook Mr. Holland draagt zijn steentje bij.

1. Face-to-Face is ‘vet’
Ondanks de paniekzaaierij van de afgelopen jaren zijn live vergaderingen, live evenementen en face-to-face bijeenkomsten weer in de lift. Waarom? Dankzij de neuro-wetenschap is er eindelijk het wetenschappelijk bewijs dat face-to-face interactie unieke resultaten en voordelen biedt. Type 'neuroscience’' in op TED.com en je vindt 1436 resultaten om je hersenen bezig te houden.

2. Aanwezigheid neemt toe
Dat geldt ook voor beurzen. Het rapport ‘Trends in use of exhibitions’ dat het Center for Exhibition Industry Research (CEIR) in november 2012 presenteerde geeft aan dat zes van de tien bezoekers de komende twee jaar hetzelfde aantal beurzen zal bezoeken als dat ze nu doen en dat 23 procent van plan is om meer beurzen te bezoeken.

3. Spelplezier wordt serieus
In 2011 en 2012 kwam gamification voorzichtig op als een nieuwe manier om deelnemers te betrekken, te onderwijzen en te prikkelen. Gezien de explosieve toename van het aantal smartphones en tablets, zal ook het toepassen van gamification bij meetings in 2013 in sneltreinvaart toenemen. Wel moeten organisatoren opletten dat ze niet meegaan in de hype rond Facebook social gaming, in-browser gaming, Foursquare en SCVNGR (sociale location-based gaming platforms voor mobiele telefoons). Het eindspel (ja, als woordgrap bedoeld) is het stimuleren van loyaliteit, informatie uitwisseling, competitie en enthousiasme, maar het is cruciaal om de doelgroep, de doelen en gewenste resultaten voor ogen te houden.

4. Bestemmingen worden persoonlijk
De multisensorische, creatieve mogelijkheden van social media platforms en nieuwe gadgets veroorzaken een sprong voorwaarts in het persoonlijk maken van een merk. In de meeting industrie is 'Mr Holland' daar momenteel het voorbeeld van: goed zichtbaar online, in print en in het echte leven. Costa Rica lijkt te volgen met haar nieuwsgierige, snoezige, pratende drie-tenige luiaard. Het is de verwachting dat in 2013 meer meeting bestemmingen een sterke, meer memorabele merkpersoonlijkheid introduceren, of het nu een mens is of een dier.

5. Event Apps gaan geld opleveren
Event apps zullen hun gratis prijskaartje verliezen en zullen te gelde gemaakt worden , of op zijn minst aangevuld worden met een betaalde 'premium' versie met extra mogelijkheden. Verder zal de toenemende vraag naar diensten in de cloud, de motor zijn achter nog meer technologische ontwikkelingen. 'Box' (voor het opslaan van documenten online te delen tussen apparaten) en 'Bump' (voor het delen van contacten van mobiel naar mobiel), die beiden voorkomen in de Top Business Insider's 18 Productivity Apps, zijn voorbeelden die voor de meeting industrie belangrijk kunnen zijn. Een andere referentielijst voor apps is de Free Mobile Apps Every Entrepreneur Should Use van Shane Robinson's in de november-editie van Forbes magazine.

6. Roep om politieke actie wordt luider
De US Travel Association's Vote Travel Bus reed tijdens de afgelopen verkiezingen in de Verenigde Staten 20.000 mijl op de teller. In 2013 zal er met nog meer dynamiek, meer middelen en meer urgentie pogingen worden gedaan om de politiek te overtuigen van het belang van meetings. De belangrijkste boodschap is dat de bijeenkomsten, evenementen en incentive travel industrie een belangrijke motor vormen voor economisch herstel en groei over de hele wereld. Deze lobby is in lijn met de ‘IMEX’s Power of 10’ studie waarbij 78% van de respondenten aangaf dat hun grootste uitdaging voor het komende decennium is om aan de lokale overheid te bewijzen dat hun industrie de kenniseconomie stimuleert, zorgt voor economische welvaart en niet als bedrijfstak onder toerisme valt.

7. Green Meetings blijven ontkiemen
De green meetings 'beweging' is nu bezig met zich te ontwikkelen tot een eenheid, met een geheel eigen identiteit. Vooral bij een nieuwe generatie van jonge planners voor wie de zorg voor het milieu hun tweede natuur is. De meeting industrie is voorbij geraakt aan de kritiek van ‘green washing’ en gekomen tot een punt waar er een kritische massa is van deskundigheid en individuele deskundigen. De komst van de langverwachte APEX Standards geeft de industrie een stempel van autoriteit en een duidelijk na te streven doel.

8. Beelden gaan meer zeggen dan duizend woorden
Het gebruik van Twitter, YouTube, Facebook en in toenemende mate in de B2B-sector – Pinterest – plus technieken zoals word clouds zijn de drijvende krachten achter een nieuwe benadering van berichtgeving en communicatie. De verwachting is een toenemend gebruik van animatie en visuele storytelling technieken, waaronder video, interactieve grafieken, afbeeldingen en '3 D-achtige' foto's die allemaal het belang van woorden wegnemen in een door e-mail gedomineerde wereld en die de resterende taalbarrières zullen doorbreken.

9. MVO maakt meer handen vuil
Planners en deelnemers zullen in 2013 verder gaan dan hun huidige steun aan de lokale gemeenschap, door nog meer directe, hands-on betrokkenheid te tonen voor, tijdens en na grote evenementen. Met social media die aansporen op collectieve actie en die het mogelijk maken voor groepen om een ​​levendig, persoonlijk verhaal te vertellen over hun MVO-successen, is de verwachting dat we meer hand- en spandiensten zullen zien, met minder nadruk op de financiële bijdragen en meer op de geïnvesteerde tijd, het verschil dat is gemaakt en welke passies zijn ontstoken.

10. Authenticiteit, geloofwaardigheid, verantwoordelijkheid
Noem het wat je wilt. 'Vertrouwen' zal het parool zijn voor 2013. Bedrijven – in alle branches – die succesvol blijk geven van openheid en transparantie zullen een grotere loyaliteit van hun klanten verdienen. Te veel ‘het ene ding zeggen en het andere doen’ in alle uithoeken van de samenleving (denk banken, ambtenaren en zelfs de BBC) heeft vele delen van de samenleving, inclusief het bedrijfsleven, murf gemaakt. Particulieren, verenigingen, bedrijven en instellingen binnen de meeting industrie die open handelen, met authenticiteit en consistentie, zullen naar verwachting hun merkwaarde en geloofwaardigheid enorm zien toenemen, wat ook helpt tegengas te geven aan compliance regels en eventueel zelfs wetgeving.