Uitkomst onderzoek: evenementenbureaus passief qua duurzaamheid | Conference Matters

Uitkomst onderzoek: evenementenbureaus passief qua duurzaamheid

Evenementenbureaus bieden alleen duurzame producten en diensten aan als de klant erom vraagt. Dat is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek van FairClimateFund. Het onderzoek werd uitgevoerd onder vijftig evenementenbureaus in Nederland, waarvan er zeventien de enquête volledig invulden.Evenementenbureaus kunnen events duurzaam organiseren, maar bieden dat de klant nog niet proactief aan. Uit het onderzoek van FairClimateFund blijkt dat zo’n 65% van de bureaus biologische- of fair trade producten levert, maar alleen als de klant daarom vraagt. Slechts 25% biedt duurzame producten standaard aan en heeft een beleid op gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), zoals een MVO inkoopbeleid, zuinige verlichting en recycling.

Evenementenbureaus zijn actiever als het de interne organisatie betreft: 88% gebruikt LED lampen of spaarlampen, 41% is overgestapt op groene stroom en 70% let bij de aanschaf van een transportmiddel op zuinigheid. De bureaus geven zich gemiddeld een 6 op het gebied van duurzaamheid, maar vinden duurzaamheid wel belangrijk met gemiddeld een 8. Verder wist ongeveer 10% van de respondenten te noemen wat de CO₂-uitstoot of ecologische footprint van het bedrijf was, 6% had wel eens de CO₂-uitstoot van een evenement berekend. 60% gaf aan interesse te hebben om in de toekomst evenementen klimaatneutraal aan te bieden.

“Doordat de meeste evenementenbureaus geen MVO beleid hebben, bieden ze duurzame producten en diensten niet actief aan,” denkt Mattheus Bleijenberg van het FairClimateFund. “Het is te vergelijken met een bakker die wel biologisch brood verkoopt, maar dat niet in de winkel heeft liggen. Alleen als de klant er speciaal om vraagt wordt het van achter gehaald. Opvallend is dat de bureaus aangeven dat er wel meer vraag is naar duurzaamheid. Dus blijkbaar laten veel bureaus onnodig verkoopkansen op dat gebied liggen."

Het FairClimateFund is een non-profit bedrijf, opgericht door de ontwikkelingsorganisatie ICCO en KerkInActie. In Nederland helpt FairClimateFund particulieren, bedrijven en organisaties om klimaatneutraal te worden. Met het verdiende geld zet de organisatie klimaatprojecten op met arme gezinnen in ontwikkelingslanden. Vervolgens worden de CO2 rechten uit deze projecten tegen een eerlijke prijs verhandelt. Op dit moment bouwt FairClimateFund bijvoorbeeld bio-gasinstallaties in India. Hierdoor hoeven arme families niet meer uren per dag hout te sprokkelen en te koken op hout.