Gerk van der Poll over het nieuwe concept van Van der Valk Business
Gerk van der Poll, commercieel directeur Van der Valk Business

‘Met ons nieuwe concept kunnen we werk en privé meer scheiden’

Bij Van der Valk Business gaan de ontwikkelingen razendsnel. Nieuwe businessconcepten, nieuwe hotels en continue verbetering van processen. Eén ding verandert niet; het persoonlijke contact bij het boeken.

De meest recente ontwikkelingen bij Van der Valk bestaan voornamelijk uit het vernieuwen van de hardware portfolio, vertelt Gerk van der Poll, commercieel directeur bij Van der Valk Business.
“Door renovaties en uitbreidingen krijgen veel van onze hotels te maken met een mate van vernieuwen. Zo krijgen Hotel Breukelen en Amersfoort A1 nieuwe businessconcepten om aan de immer stijgende vraag en behoefte van zakelijke klanten te voldoen.”
“We merken dat er steeds meer vraag vanuit ZZP’ers komt, die bij ons neerstrijken om een paar uur te werken. Bij het nieuwe concept is voorzien in kleinere ruimtes, waar zij ongestoord hun laptop kunnen openklappen.”
“Verder investeren we in goede businessfaciliteiten waarbij men ook gebruik kan maken van ons food en beverage aanbod. Hiermee scheiden we ook wat meer ‘werk en privé’. Want soms zitten de lobby’s vol met werkende mensen en dat is niet prettig voor iemand die gezellig wat wil drinken. Andersom geldt dat ook; als iemand zit te werken, is het niet prettig om in het geluid van andere gesprekken te zitten.”

Uitdaging

Van der Poll bemerkt een continue behoefte vanuit de markt aan een uiterst flexibele houding van hotelketens.
“Dat uit zich in de wens om ad hoc te reserveren én te kunnen annuleren. Op zich is deze ontwikkeling best wel een uitdaging, omdat het minder stabiel is dan we gewend zijn. Van der Valk gaat heel ver mee in deze flexibiliseringswens, waarbij we wel kritisch kijken hoe we daar mee om kunnen gaan.”
“We hebben meer dan 70 accommodaties met businessmogelijkheden. Bij het ene hotel past de flexibilisering beter dan bij het andere. Kan er iets niet, dan gaan we het gesprek aan. Want zakelijke klanten zoeken voornamelijk iets in een regio en niet in een specifiek hotel. Dus dan is er bijna altijd iets te regelen. Het wordt meer maatwerk.”
“Het standpunt van Van der Valk is om te investeren in medewerkers die slim met dergelijke ‘opgaves’ kunnen omgaan, zodat iedereen toch tevreden is. We gaan áltijd voor een duurzame en lange termijn relatie, maar soms is het beter om ‘nee’ te zeggen.”

Altijd persoonlijk contact

Wat tevens een continu verbeterproces is, is de manier van boeken van meetings & events. “We hebben er heel bewust voor gekozen om dit niet verder te digitaliseren, om zo het persoonlijke contact te behouden. Natuurlijk is het niet zo moeilijk om alles online te laten verlopen, maar dat willen we niet. Het bestuur maakte hierin een zeer bewuste keuze en daarmee onderscheiden we ons van anderen.”
“Er gaat niets boven persoonlijk contact. Het is dé manier voor onze medewerkers om een band met de reguliere zakelijke klanten op te bouwen. Wij zien menselijk contact als een essentiële voorwaarde in de customer journey.”
“Complete digitalisering van het boekingsproces komt voort vanuit de organisatie, misschien uit kostenoverwegingen of uit efficiëntie. Ik denk dat wij de enigen zijn die dat onderwerp niet hoog op de agenda hebben staan. Aan de andere kant, als de wens tot complete digitalisering van het boekingsproces bij de klant ontstaat, dan verwacht ik wel dat we daar in mee gaan. Maar voor nu gaat het prima zo. Door het persoonlijke contact kennen we elkaar en kunnen we beter meedenken met de specifieke wensen van de klant.”
Geen complete digitalisering dus bij het boeken, maar dat neemt niet weg dat Van der Valk er alles aan doet om online goed vindbaar en zichtbaar te zijn. “Onze websites zijn gebruiksvriendelijk en met de domeinnaam valkbusiness.nl zijn we goed vindbaar. Het is een algemeen aanspreekpunt voor alle 70 locaties.”

Gerk van der Poll, commercieel directeur Van der Valk Business
Gerk van der Poll: ‘Wij zien menselijk contact als een essentiële voorwaarde in de customer journey’ | © Thomas Fasting

 

Vier nieuwe hotels

Van der Valk opent in 2020 vier nieuwe hotels. Twee in Nederland (Lelystad en Delft) en twee in België (Gent en Mechelen).
Van der Poll: “Vanzelfsprekend is er onderzoek gedaan naar wat er in de omgeving al is en waar de vraag ligt. Daarop passen we onze volumes aan. De visie van Van der Valk is en blijft ‘een snelle ontmoetingsplek’, dus langs de snelweg en met voldoende parkeergelegenheid. Mensen wilden en willen de stad niet in. Ze willen naar een snel en makkelijk te bereiken locatie.”
Toch zijn er ook Van der Valk-locaties die iets meer richting het centrum schuiven. “In Amsterdam hebben we inderdaad al een hotel binnen de ring”, aldus Van der Poll. “Dat heeft voornamelijk te maken met de groei van de familie Van der Valk en hoe zij willen investeren.”
“Die segmentatie in het portfolio is geen probleem. Zo zijn er al het Arresthuis en de Theaterhotels in Almelo en Roermond. Andere namen, maar ze vallen wel onder Van der Valk.”
“Het bijt elkaar ook niet, want deze hotels hebben een totaal andere bedrijfsvoering, hoewel ze beiden ook meetingfaciliteiten bieden. De grote theaterzalen bijvoorbeeld lenen zich uitstekend voor congressen en seminars. Met het hotel daaraan gekoppeld heb je alles onder één dak en dat is uniek.”
“De familie kijkt naar elkaar en naar wat goed loopt. Wat succesvol blijkt, zet aan tot denken, en de ondernemers onder hen gaan met die informatie aan de slag. Dat is de grote kracht van dit familiebedrijf; kijken naar elkaar en leren van elkaar.”