Visit.brussels presenteert nieuw strategisch plan | Conference Matters

Visit.brussels presenteert nieuw strategisch plan

Visit.brussels heeft op 10 december het strategische plan 2016 gepresenteerd. Een belangrijke doelstelling is om tegen 2020 1.150.000 congresdagen te genereren, 20 procent meer dan in 2015. Het totaal aantal overnachtingen zou over vijf jaar 10 miljoen moeten zijn.
Het dit jaar door samenvoeging van een aantal stichtingen gevormde Visit.brussels is voortaan geheel verantwoordelijk  voor de uitbouw van het toeristische aanbod en de bijbehorende marketing voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Voorzitter Laurette Onkelinx wees bij de presentatie van het strategisch plan op het belang van het toerisme voor Brussel. Deze sector levert 8,1 procent van de werkgelegenheid en 3,9 procent van het bruto product van het gewest. Dankzij de MICE-activiteiten en haar 442 congressen staat Brussel op de eerste plaats in Europa en op de tweede plaats wereldwijd als congresstad. In vier jaar tijd is het aantal hotelovernachtingen met 40 procent gestegen, naar bijna 7 miljoen in 2014. 53 procent daarvan wordt geboekt in het kader van een zakenreis. Ook de vrijetijdssector is gegroeid en ging van 41 procent van de overnachtingen in 2000 (1,91 miljoen), naar 47,3 procent (3,13 miljoen) in 2014.
 

Associations & Conventions

Voor de ontwikkeling van het toerisme zet Brussel met name in op de peilers Cultuur & City Life en Associations & Conventions. Voor de leisuremarkt  worden verschillende nieuwe thema’s aangekaart, zoals de podiumkunsten, diversiteit en de geek-cultuur. Andere aandachtspunten zijn ”toerisme voor iedereen”, waarbij de stad ook voor mensen met een handicap volledig toegankelijk is, en duurzaamheid. Tevens is het nieuwe platform apidata.brussels geïntroduceerd, een open-datasysteem over de Brusselse bezienswaardigheden, dat niet alleen materiaal zal leveren voor de twee nieuwe sites die visit.brussels in januari online zal zetten, maar ook als belangrijke bron van informatie zal dienen voor de andere spelers in de toeristische en culturele sector.

De verwachting is dat de ontwikkelingen van nieuwe locaties en infrastructuren een aanzienlijke groei mogelijk maken voor het segment congressen en meetings. Er wordt dan met name gewezen op het project NEO, de ontwikkeling van de kanaalzone (met onder meer de toevoeging van BEL aan Tour & Taxis) en de ontwikkeling van de zone Reyers.
 
Visit.brussels maakte ook vijf benoemingen bekend voor de directeursposten: Alain Bervoets als CFO Operating & Financial, Catherine Dardenne als Directeur Destination Management Culture & City Life, Micha Kapetanovic als Directeur Events, Frédéric Trauwaen als Directeur Sales & Marketing, en Elisabeth Van Ingelgem als Directeur Destination Management Association & Convention.