Congressen

VisitFlanders gehonoreerd tijdens speciale editie ICCA Marketing Award

VisitFlanders ICCA Marketing Award 2020

VisitFlanders Convention Bureau is één van de vijf inzenders die tijdens de speciale editie van de ICCA Marketing Award zijn gehonoreerd voor hun sterke strategie tijdens de Covid-19-pandemie. De award voor destinatiemarketing, die sinds 1997 wordt uitgereikt, kreeg in dit uitdagende jaar een andere opzet waarbij er niet een winnaar werd bepaald, maar waarbij de jury wel waardering wilde geven aan organisaties die de afgelopen maanden ‘transformational leadership’ hebben getoond.

Tal van initiatieven

Weinig sectoren hebben zo hard te leiden onder de coronacrisis als de congressector. Daarom neemt VisitFlanders Convention Bureau tal van initiatieven om PCO’s, associaties, congreslocaties en steden te ondersteunen bij de organisatie van hun conferentie.

Deze aanpak werd door de internationale congres- en conventieassociatie ICCA bekroond met haar Marketing Award. De jury loofde de toekomstgerichte strategie, die focust op het creëren van doeltreffende tools en intensieve samenwerking met partners, om zo een kader te creëren waarbinnen congressen op een COVID-veiligere manier kunnen plaatsvinden.

Doeltreffende tools

De eerste pijler van de strategie is het ontwikkelen van tools zoals het COVID Event Risk Model, kortweg CERM. Dit instrument verschaft organisatoren inzicht in het COVID- veiligheidsrisico van elk congres. Andere tools die de sector ondersteunen zijn de financiële steunmaatregelen die met de overheid werden onderhandeld, het COVID Infrastructure Risk Model (CIRM), de Leidraad Coronapreventie en de YouFlanders-app. Met deze mobiele applicatie kan men de drukte bekijken van alle hotspots in Vlaanderen.

Krachten bundelen

De ontwikkeling van deze tools was enkel mogelijk door intensieve samenwerking met tal van partners. De overheid, EventFlanders, Alliantie van Belgische Event Federaties, Karel de Grote Hogeschool, Vlaamse steden, de congresvenues, de organisatoren en de buitenlandse kantoren werden door VisitFlanders Convention Bureau allemaal betrokken in de samenwerking. Daardoor konden innovatieve oplossingen tot stand komen, die door de hele sector warm werden onthaald. Een tool zoals het CERM geniet zelfs belangstelling vanuit het buitenland.

Vlaams minister van Toerisme

Zuhal Demir, Vlaams minister van Toerisme: “De coronacijfers zijn vandaag slechter dan ooit. Daarom blijf ik VisitFlanders Convention Bureau stimuleren om initiatieven te ontplooien om onze partners en de sector te ondersteunen. De ICCA Marketing Award bevestigt dat deze strategie de juiste is. De Vlaamse congressector zal klaar zijn om de bezoeker te ontvangen op de conferentie van morgen, hoe die er ook uit zal zien.”

E-book futureproef conferencties

“Onze aanpak van de COVID-19-crisis opent ook perspectieven naar de toekomst toe”, stelt Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen. “De ongeziene samenwerking tussen alle betrokken partijen, het out-of-the-box denken en de innovatieve oplossingen kunnen helpen om onze sector bestand te maken tegen eventuele toekomstige tegenslagen. Hoe dat precies in zijn werk kan gaan, hebben we neergeschreven in een handig e-book over ‘futureproof’ conferenties. Iedereen die betrokken is bij de organisatie van conferenties – of die de sector een warm hart toedraagt – kan het gratis downloaden op www.meetinflanders.com.”

Eveneens gehonoreerd

De andere gehonoreerden zijn:

  • Kintex, Zuid-Korea: heeft een alomvattend en innovatief raamwerk gecreëerd voor het heropenen van een locatie tijdens de pandemie, dat vervolgens in verschillende delen van de wereld is overgenomen als standaard.
  • Conferentiecentrum van Kuala Lumpur: hebben een tekortkoming in hun lokale toeleveringsketen vastgesteld, namelijk onvoldoende kennis bij de PCO-gemeenschap van de omvang van het werk en de diensten die internationale planners nodig hebben. Ze vormden een uniek partnerschap met het Malaysia Convention & Exhibition Bureau (MyCEB) en de International Association of Professional Congress Organizers (IAPCO) om het IAPCO-online platform te lanceren dat wereldwijd geaccrediteerde training biedt aan Malaysian Professional Congress Organizers (PCO’s).
  • Seoul Tourism Organization: creëerde een reeks praktische initiatieven en ondersteunt om hun campagne ‘Stand Strong Together’ te ondersteunen en heeft de lokale MICE-gemeenschap volledig nieuw leven ingeblazen.
  • The Indian Hotels Company: zorgde voor noodopvang en maaltijden voor eerstelijns gezondheids- en politiepersoneel dat wacht had om Covid-19-patiënten te behandelen tijdens de landelijke lockdown. Naast het leveren van 20.000 voedseldozen per dag voor die arbeidsmigranten die de werkloosheid bestreden.

ICCA Marketing Award video

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief