Volgen is geen optie | Conference Matters
Steffen Kalverboer - directeur Creator Meeting Support

Volgen is geen optie

Herken je dat gevoel, dat je een goed nieuw idee, product of extra service hebt verzonnen en uiteindelijk je concurrent of collega er (ook) mee aan de haal gaat? En dan ook nog doen alsof het hun idee is…

Het lijkt al moeilijk genoeg om met innovatieve nieuwe ideeën op de proppen  te komen binnen de meeting-branche. Een congrestival, gezichtsherkenning, 100 procent circulaire meeting, wisdom of the crowd, meeting legacy, allemaal meeting-concepten of producten die vaak eenvoudig zijn te kopiëren.

Volgen

Patenteren zoals bij medische bedrijven is vaak niet mogelijk, dus waarom zou je überhaupt nog met nieuwe ideeën komen en innoveren? Waarom niet gewoon een (late) volger worden? Lekker makkelijk toch? Nou nee…

Verrassen

Allereerst omdat deelnemers van meetings graag verrast worden en tevreden deelnemers is toch wat iedere meeting professional wil. Aangenaam verraste deelnemers zijn meer betrokken bij jouw bijeenkomst én zullen eerder geneigd zijn om ook weer aan de volgende meeting deel te nemen.

Veranderen

Daarnaast verandert de wereld waarin we werken steeds sneller, waardoor het als volger steeds moeilijker is om aan te haken bij de ontwikkelingen in de branche. Niet alleen

op technologisch gebied is veel gaande, maar ook het verwachtingspatroon van ( jonge) meeting-deelnemers verandert snel. Als je de aansluiting eenmaal mist is het heel lastig om weer op het goede spoor te komen.

Verbeteren

Daarbij is elke meeting anders en dus zal iedere innovatie op de juiste manier moeten worden toegepast. Elk nieuw idee, product of serviceconcept is dus net zo goed als de professional die ermee gaat werken. Met elke nieuwe innovatie moet je jezelf dus óók verbeteren.

En tenslotte wíl je toch eigenlijk niet een volger zijn? Juist van innovaties die je meeting beter maken, jou efficiënter laten werken, je sponsors beter bedienen of je deelnemers meer tevreden laten zijn, krijg je zelf ook veel energie wat weer ten goede komt aan de door jou georganiseerde meetings.